Shell Recharge EV Driver Survey: praktijk doet veel vooroordelen verdwijnen

Uit nieuw onderzoek dat LCP Delta in opdracht van Shell heeft uitgevoerd, blijkt dat het gebruik van elektrische voertuigen (EV’s) in verschillende belangrijke Europese markten toeneemt en een positieve invloed heeft op de perceptie van de bestuurder tegenover EV’s. De nieuwste bevindingen weerspiegelen de recordbrekende groei in de wereldwijde verkoop van EV’s in de afgelopen 12 maanden.

De Shell Recharge EV Driver Survey 2023 is een van de grootste onderzoeksprojecten naar de houding en het gedrag van Europese EV-rijders. In het nieuwste rapport, dat voor het zesde achtereenvolgende jaar wordt uitgevoerd, wordt gekeken naar de mening van bijna 25.000 bestuurders in België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Volgens het rapport heeft twee vijfde (42%) van de respondenten het afgelopen jaar een EV gekocht en meer dan twee derde (67%) de afgelopen twee jaar. Deze groei wordt gedomineerd door de markt van nieuwe EV-voertuigen, waarbij 87% van de huidige EV-rijders hun voertuig in nieuwe staat kopen (het overeenkomstige cijfer voor alle voertuigen in Europa is slechts 27%).

De gegevens tonen veelbelovend aan dat EV-ervaring in de praktijk, technologische vooruitgang en de groei in oplaadinfrastructuur een positieve impact hebben op de houding van bestuurders. Slechts 14% van de EV-bestuurders zegt af te zien van langere reizen; Het aantal respondenten dat met EV naar andere Europese landen reist en daar goede ervaringen heeft met opladen, is met 5 procentpunten gestegen, terwijl de terughoudendheid om in het buitenland te rijden vanwege problemen met opladen of actieradius met respectievelijk 7 procentpunten en 5 procentpunten is gedaald;

Bestuurders worden relaxter over het opladen van hun EV’s, met 47% van de respondenten die zeggen dat ze niet dagelijks hoeven op te laden.

Florian Glattes, Vice President, E-Mobility Solutions bij Shell, zei: “De groeicurve voor de adoptie van EV’s blijkt duidelijk uit de gegevens en het is bemoedigend om te zien dat veel van deze bestuurders een positieve ervaring hebben. Maar als we het tempo willen blijven versnellen, dan moet de industrie luisteren naar de behoeften van de berijders en samenwerken om barrières effectief te blijven wegnemen en de klantervaring verder te verbeteren.”

De eisen van EV-bestuurders worden duidelijker

Een van die eisen is een minder complexe mix van apps en kaarten om de meeste waarde uit deze diensten te halen. Bijna een kwart (23%) van de bestuurders heeft vier toepassingen geïnstalleerd om hun EV te beheren en er het beste uit te halen, en hetzelfde cijfer werd genoemd voor bestuurders die toegang hebben tot openbare laadinfrastructuur met vier of meer laadpassen.

John Murray, hoofd EV’s bij LCP Delta, licht toe: “De gegevens laten zien dat EV-bestuurders vaak zeer betrokken energieconsumenten zijn die begrijpen en enthousiast zijn over de rol die ze kunnen spelen in het beheren van de toekomstige energievraag. Interessant is dat de onderzoeksresultaten aangeven dat EV-bestuurders bereid zijn om intelligent, slim opladen toe te passen om de balancering van het elektriciteitsnet te ondersteunen en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren. Samen met Shell hebben we een schat aan gegevens verzameld die een genuanceerd inzicht geven in het laadgedrag van EV-rijders in heel Europa. We hopen dat dit bedrijven en innovators zal helpen zich aan te passen aan een opkomende elektrische wereld door meer gepersonaliseerde oplossingen te creëren die voldoen aan de veranderende behoeften van EV-bestuurders en de elektrificatie van transport verder zal versnellen.”

Een kans voor partners om deel te nemen aan het oplaadecosysteem

Het rapport schetst verschillende mogelijkheden voor bedrijven om betrokken te raken bij het oplaadecosysteem door middel van bestemmingslading. Aangezien bijna de helft (44%) van de EV-bestuurders zegt dat ze thuis geen oplaadpunt hebben geïnstalleerd, kunnen deze partners een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van de toenemende vraag en het verbeteren van de klantervaring.

Glattes, vervolgt: “Nu het aantal EV-bestuurders groeit, wordt het steeds duidelijker wat bestuurders willen en nodig hebben om een geweldige elektrische ervaring te hebben: snelheid, betrouwbaarheid, gemak en ervaring. We zijn er trots op dat we samenwerken met toonaangevende partners in verschillende sectoren, waaronder autofabrikanten en vastgoedbestemmingen, om deze vier belangrijke gebieden te verbeteren door innovatieve oplossingen aan te bieden. Ik geloof dat bedrijven niet alleen een aanzienlijk potentieel hebben om waarde toe te voegen voor EV-rijders door zich in het oplaadecosysteem te begeven, maar ook een grijpbare kans om hun bedrijfsresultaat te verbeteren.”

Vanuit het perspectief van de detailhandelaar kan dit potentieel nieuwe inkomstenstromen vrijmaken door nieuwe klanten aan te trekken en de verblijftijden te verlengen. In feite zegt al bijna de helft (49%) van de EV-rijders dat ze kiezen waar ze gaan winkelen en reizen op basis van de beschikbaarheid van oplaadpunten, en 57% zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als er oplaadpunten zouden zijn.

Shell Recharge verhoogt de standaard voor openbaar opladen door het sneller en gemakkelijker te maken voor klanten. Via de Shell Recharge app en kaartaanbieding in Europa hebben klanten toegang tot meer dan 500.000 oplaadpunten via de roamingnetwerken in 25 landen. De volledige studie kan je hier bekijken.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine