“Steeds meer grote auto’s op onze wegen door de SUV? Niet noodzakelijk …”

Door Christophe Dubon, woordvoerder Febiac

SUV’s maken integraal onderdeel uit van het hedendaagse autolandschap. Momenteel zijn ze ook het belangrijkste thema voor iedereen die zich over het autovraagstuk moet uitspreken. Onder de gebreken die sommige mensen aan SUV’s willen toeschrijven, valt de buitenproportionele ruimte die zij op de openbare weg in beslag zouden nemen, een argument dat steeds vaker opduikt. Want in de collectieve verbeelding wordt de SUV nog altijd geassocieerd met de voertuigen van grote avonturiers die klaarstaan om over de onherbergzame paden van de Dakar-rally te racen.

In werkelijkheid begint het SUV-segment echter bij de kleine stadsauto’s, waar zij zich enkel van onderscheiden door een kleine groeispurt in de hoogte, en strekt zich uit tot de imposante vierwielaangedreven auto’s die zowel binnen het luxe- als het SUV-segment vallen. Als we kijken naar SUV’s en in het bijzonder naar de ruimte die ze innemen op de openbare weg, is het daarom belangrijker dan ooit om onderscheid te maken tussen “kleine SUV’s”, “middelgrote SUV’s” en “grote SUV’s”.

Laten we met dit in het achterhoofd kijken naar de evolutie in België van de inschrijvingen van grote SUV’s – die waar sommigen momenteel kritiek op hebben aangezien ze te veel ruimte zouden innemen op de openbare weg – in vergelijking met de inschrijvingen van andere categorieën van grote voertuigen. De meest populaire onder deze zijn familiewagens, breaks en monovolumes.

In 2012 werden in België 6.626 “grote SUV’s” geregistreerd, 35.727 “grote monovolumes”, 24.788 “grote breaks” en 18.807 “grote familiewagens”. De inschrijvingen voor 2018: 17.573 “grote SUV’s”, 21.915 “grote monovolumes”, 30.731 “grote breaks” en 13.395 “grote familiewagens”.

Uit deze resultaten kunnen we enkele conclusies trekken:

  • Tussen 2012 en 2018 was er een verschuiving in het aantal inschrijvingen van grote familiewagens (-5.412 eenheden) ten gunste van grote breaks (+5.943 eenheden).
  • In dezelfde periode was er ook een verschuiving in het aantal registraties van grote monovolumes (-13.812 stuks) ten gunste van grote SUV’s (+10.947 stuks).
  • Eind 2018 behoorden de “grote voertuigen” die het meest geregistreerd waren in België niet tot de SUV-categorie, maar tot de breaks en vervolgens tot de monovolumes.
  • Er werden in 2012 85.948 “grote” voertuigen geregistreerd in België, tegenover 83.614 in 2018. De trend naar de registratie van “grote” voertuigen is dan ook niet gestegen want het marktaandeel van grote voertuigen is tussen 2012 en 2018 met 2,7% gedaald.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto