Straks een laadpalenbelasting in Brussel?

De vergadering van de burgemeesters van de 19 Brusselse gemeenten zou het eens kunnen worden over de invoering van een gezamenlijke belasting op elektrische laadpunten. Dit melden onze collega’s van L’Echo.

Verschillende Brusselse gemeenten hadden de wens geuit om de commerciële activiteiten in verband met openbare oplaadpunten te belasten. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was het daar niet mee eens en vreesde dat er in de verschillende gemeenten verschillende regimes en tarieven zouden gelden.

“Deze legitieme vraag moest vroeg of laat wel gesteld worden, aangezien er steeds meer oplaadpunten komen”, vertelde Alain Maron, de Ecolo-minister die verantwoordelijk is voor Klimaatverandering, Milieu en Energie in Brussel, aan L’Echo. “Maar het is absoluut noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de belasting overal hetzelfde is, zodat we in lijn blijven met de gewestelijke visie, die ervoor moet zorgen dat alle Brusselaars toegang hebben tot betaalbare oplaadtarieven”.

Terwijl minister Maron had gepleit voor een regionale belasting die wordt terugbetaald aan de gemeenten, geeft de vergadering van burgemeesters – voorlopig – de voorkeur aan het idee van een gemeenschappelijke belastingregeling, met identieke tarieven in alle 19 gemeenten.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd, maar in principe zou het gaan om een vast jaarlijks tarief per oplaadpunt. “Maar om ervoor te zorgen dat de impact op de oplaadtarieven gecontroleerd en redelijk is, is er een berekeningsmethode op basis van verbruik bedacht”, weet L’Echo. “Het voorgestelde bedrag is één eurocent per kilowattuur (kWh).”

Als deze methode wordt bevestigd door de gemeentelijke autoriteiten, moet het gemiddelde verbruik per paal jaarlijks worden berekend om het bedrag van de belasting voor het volgende jaar vast te stellen.

Minister Maron is van plan om tegen 2035 11.000 oplaadpunten te installeren.

Roulatietarief

Dit idee van een belasting per openbaar oplaadpunt komt slechts enkele maanden nadat dezelfde Brusselse Conferentie van Burgemeesters de invoering van een roulatietarief voor elektrische voertuigen die worden opgeladen aan openbare oplaadpunten goedkeurde.

Dit tarief wordt overdag toegepast, van 9 tot 22 uur, en is begrensd tot 25 euro per dag. Het wordt 30 minuten na het einde van het opladen of na een verbindingstijd van vijf uur geactiveerd. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze heffing ingevoerd om te voorkomen dat deze oplaadpunten na verloop van tijd worden gekraakt.

Er moeten nog logistieke en technische problemen worden opgelost voordat dit roulatietarief in 2024 in Brussel kan worden toegepast.

#Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine