Test Aiways U6: niet zomaar een U5 met een hoek af

Een van de vele nieuwe Chinese spelers op onze markt is Aiways. Het merk debuteerde enkele jaren geleden met de U5 en nu heeft het merk het coupébroertje klaar: de U6. Enkel de daklijn veranderen en verkopen maar? Neen hoor, Aiways ging een stukje verder.

De verbaasde blikken in en rond Lissabon verraden het al: hier is Aiways nog niet zo ingeburgerd en ook in ons land scheert het merk, ingevoerd door autosupermarkt Cardoen, nog geen hoge toppen in de verkooplijstjes. Maar daar hoopt het Chinese merk met deze U6 verandering in te brengen, want hij werd ten opzichte van het Chinese model aangepast aan de Europese automobilist en vooral… zo’n SUV-coupé, dat smaken ze hier wel!

Qua vorm lijkt hij het meest op de Polestar 2, maar de opvallende zijschorten, de lichtsignatuur op de kofferklep en z’n koplampen met zwarte accenten eronder, als ware het de ogen van een American Football speler, zorgen toch vooral voor een eigen karakter.

Ruimte zat

Dat doet ook het interieur van het model, waar nog maar eens duidelijk wordt dat dit niet zomaar een U5 is waar de designer enkele lijnen aan heeft veranderd. Vooral het kleurenspel valt meteen op. De U6 is een frivole wagen, misschien niet ieders ding, maar een welgekomen afwisseling in een wereld van zwarte en bruine cabines. En wat dacht je dan van de grote hendel onder het centrale scherm. Als ware het de gashendel van een luxejacht. Je gebruikt hem om de U6 in “park”, “reverse” en natuurlijk “drive” te zetten met een polsslag, alsof je gas geeft op een motorfiets.

Ook de ruimte valt op. Met 4m80 is de U6 beslist geen kleine jongen, maar de ruimte is daarenboven slim gebruikt, met comfortabele, goedgeplaatste stoelen, waardoor ondergetekende, bijna 2 meter, probleemloos achter zichzelf kon plaatsnemen. Ook de dalende daklijn vormde geen probleem. En 470 liter kofferruimte is gewoon prima!

Eindeloos zoeken

Wat het interieur betreft, is er nog wel een olifant in de kamer. Net zoals de meeste constructeurs, kiest Aiways voor een “tweeschermige opstelling”. Een smal scherm achter het stuur geeft de belangrijkste info weer, zoals de autonomie of de snelheid, een centraal scherm van meer dan 14 inch dient voor het infotainment. Een scherm met enkele fraaie graphics, dat zeker, maar in een haast knoploos interieur moet je wel heel vaak in de menu’s scrollen, zelfs om de deuren te ontgrendelen. Ergonomisch kan je dat toch niet echt noemen. Bovendien zit de U6 vol met biepjes, zodra je in de buurt van een lijn komt of 1 km/u te snel rijdt.

Anderzijds kunnen we de keuze van Aiways om enkel in te zetten op Android Auto en Apple Car Play (nu met kabel, binnenkort draadloos) wel smaken. Wie navigeert nu niet via Waze of Google Maps? En vooral: licenties voor navigatiesoftware kosten een fikse duit, onder meer via handigheidjes als deze weet Aiways de prijs van de wagen te drukken.

Grotere autonomie

Want ruimte en autonomie voor een prijs die je bij een ander merk niet vindt, dat is het uitgangspunt van Aiways. Voor die autonomie moet een accupakket van 64 kWh zorgen, hetzelfde als bij de U5. Toch ligt met een puike 411 km volgens de WLTP-cyclus de autonomie een stuk hoger. Dit dankzij nieuwe software en een vernieuwde motor, 218 pk sterk deze keer, die de voorwielen aandrijft en zorgt voor een gezonde sprint naar 100 km/u in zowat 7 seconden. Met 90 kW snellaadvermogen scoort de Chinees aan de laadpaal dan weer iets minder dan verwacht.

Op de weg doet hij het dan weer zoals verwacht: geen sportieve hoogvlieger, maar een comfortabele gezinswagen. De feedback van het stuur is net voldoende, in de bochten enkel wat te verwachten onderstuur. En de vering, die gaat een beetje deinen, zoals bij heel wat elektrische wagens. Qua rijgedrag verschilt de Chinees met andere woorden nauwelijks van een gemiddelde Europese stekker-SUV.

Foto’s Aiways U6

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine