Test compacte SUV’s: Geen vooroordelen meer!

De Belgische automarkt is in de ban van de stads-SUV. Het is niet langer een modegril maar een “must have”. En als u wil profiteren van het genre voordat de autoriteiten beseffen dat hun energie-efficiëntie veel minder gunstig is dan die van een sedan, dan is het nu de moment. Hebt u niet het budget om te shoppen bij de premiummerken, dan zijn er behoorlijk wat alternatieven. Ziehier een selectie uit het aanbod.

Fiat 500 X

Fiat 500 X

Met zijn sympathieke snoet en de sfeer die zo kenmerkend is voor de “500” in het interieur, is de 500X ongetwijfeld de leukste van onze outsiders. De X staat voor een crossover, maar ook voor een grote 500, met een lengte van 4,26 m en een achterste passagierscompartiment dat veel van de sterren van het segment op het vlak van hoofd- en beenruimte doet verbleken. Hoewel het model al behoorlijk wat kilometers op de teller heeft, is het regelmatig bijgewerkt door de Italianen. Alle versies zijn nu uitgerust met verkeersbordenherkenning en een rijstrookassistent, terwijl de Uconnect infotainment handset met een zeven-inch display voor het aansluiten van Android Auto en Apple CarPlay compatibele apparaten een optie is.

Twee motoren vormen het benzineaanbod: 4 cilinders van 150 pk of 3 cilinders van 120 pk. Een driecilinder die zeer weinig trilt en ook behoorlijk soepel en stil draait. Aan de dieselkant zijn de Multijets minder discreet maar zuiniger, met een sterk in het middelste toerengebied. Naast de Italiaanse uitstraling moet ook worden opgemerkt dat de 500X zich onderscheidt door zijn “soft touch”. De soepele besturing en de soepele demping zullen liefhebbers van comfortabel rijden in vervoering brengen.

Ford Ecosport

Ford Ecosport

De vorig jaar gefacelifte Ford Ecosport is sterk veranderd. “Een flinke vooruitgang” zullen degenen die de eerste in India geproduceerde versie hebben uitgeprobeerd, zeggen…. Deze nieuwe generatie, die nu in Roemenië voor Europa wordt gemaakt, lijkt in alle opzichten volwassener te zijn…. Het ontwerp oogt meteen frisser, vooral in de ST Line-versie van ons testvoertuig. Maar het is vooral aan in het interieur dat de evolutie het duidelijkst is. Betere materialen en ook ergonomischer. Alhoewel dat niet kan gezegd worden van de zijdelings openende achterdeur, waarvan de deurgreep verwerkt is in het rechter achterlicht.

Achteraan is er veel ruimte en vooraan vervangt een infotainmentscherm de overdaad aan knoppen van de vorige versie. De Ecosport heeft een verrassende gestalte: hoog en smal. Maar dat vergeet je meteen wanneer je ermee rijdt. Daar zit het compacte EcoBoos-blok voor iets tussen: soepel maar ook vinnig genoeg om de kleine Ford karaktervol te maken. Maar ook het prima rijgedrag doet zijn duit in het zakje: goed uitgebalanceerd en toch behoorlijk sportief.

Hyundai Kona

Hyundai Kona EV

Gezien zijn stedelijke roeping en architectuur is het compacte crossover-genre ideaal voor de integratie van elektrische aandrijvingen. Vooral als je kan uitpakken met een mooie autonomie…. En dat is wat Hyundai doet. De Kona EV is verkrijgbaar in twee varianten: een basisversie met een 39,2 kWh batterij voor een bereik van 289 km en een krachtigere batterij, met 64 kWh en een bereik tot 449 km. In de praktijk komt dat uit op een goede 400 km.

Hyundai heeft flink geïnvesteerd in technologie: Display Audiosysteem, head-up display en een HD-scherm om de energiestromen en het laadniveau van de batterij te bekijken. Een batterij die in 54 minuten 80% oplaadt op een snelle DC lader….. Tel 6 uur op een Wallbox thuis voor de standaard batterij. 9 uur voor de grootste. Deze nieuwste versie heeft 204 pk en 395 Nm koppel! Deze elektrische Kona rijdt prettig en kan je dagelijks gebruiken zonder zorgen om autonomie. Het interieur daarentegen valt niet op door originaliteit, dat kan beter.

Mazda CX-3

Mazda CX-3

De Mazda CX-3 is een van de meest complete auto’s in ons testpark. Een zeer geslaagd koetswerkdesign met strakke en sportieve lijnen. Nadeel van deze vormgeving is dan weer dat je een achterpartij – en dus ook achterbank – hebt die wat aan de smalle kant is. Eerder geschikt voor Japanse dan Europese passagiers. Anderzijds zorgen de uitstekende assemblagekwaliteit en de hoogwaardige materialen voor een premiumgevoel. Ook de uitrusting is indrukwekkend: head-up display, een systeem dat verstrooidheid en vermoeidheid bij de chauffeur detecteert, adaptieve cruisecontrol, een Bose-installatie….

De verfijnde CX-3 blinkt ook uit door rijplezier, met een ideale rijpositie, een onberispelijke ergonomie en een intuïtief onderstel dat de perfecte balans biedt tussen comfort en efficiëntie. De CX-3 wordt aangedreven door sobere en efficiënte krachtbronnen, die fiscaal misschien niet het meest opportuun zijn: een 2,0 liter atmosferische benzine van 121 pk of de 1,8 liter turbodiesel van 115 pk. Mazda verzet zich tegen downzising met haar rightsizing!

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Deze mini-SUV is buiten categorie. Terwijl andere compacte SUV’s vooral “stadsavonturiers” aantrekken, is de Jimny een terreinwagen pur sang. De unieke ultralichte 4×4 is met zijn compacte afmetingen echter ook ideaal voor de stad. Hij is wel minder comfortabel en ook gulziger dan zijn concurrenten maar toch zijn we enorm gecharmeerd door zijn eenvoud, een unicum in het huidige autolandschap. Ladderchassis, een ophanging met starre as en schroefveren, vierwielaandrijving met veldversnelling, aanloophoeken voor het betere veldwerk, … de Jimny is een echte terreinduivel.

Het rustieke interieur moet het niet hebben van veel franjes. Een minimalistisch maar even fantastisch retro-dashboard en een uitrusting die voor deze categorie best wel volledig is. Onder de motorkap, geen keuze, alleen de atmosferische 1,5 motor in het aanbod, die zich trouwens verrassend flexibel en elastisch toont. Wel een optie is de automatische transmissie. Achteraan is er een zijwaarts openende achterklep. Handig voor het laden maar niet als je op een smalle parkeerplaats staat. De koffer is zoals de rest van de auto: klein, maar als je de achterbank neerklapt, dan lijkt hij plots gigantisch.

Suzuki S-Cross

Suzuki S-Cross

Minder charismatisch dan de kleine SUV Jimny, is de S-Cross toch een van de meest interessante auto’s in dit segment…. zeker als je naar het budget kijkt. Met een lengte van 4,3 meter flirt hij met het bovenste segment en biedt hij een bijzonder aangenaam interieur. De S-Cross compenseert een licht gebrek aan sex-appeal en een verouderd interieur met een kofferbak van 430 liter (360  l is het gemiddelde in dit segment).

En het rijgedrag? Strak en tonnen rijplezier! Deze goed geassembleerde Japanner is een lichtgewicht, een garantie voor een matig verbruik voor wie geen te zware voet heeft. Ons testvoertuig was uitgerust met de aangename 140 pk sterke 1.4 BoosterJet-blok. Maar Suzuki biedt ook een kleine 112 pk sterke driecilinder benzinemotor, een automatische transmissie en, zeldzaam in dit segment, vierwielaandrijving. Een echte compacte gezinsauto, een SUV die veel waar voor zijn geld geeft!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto