Test MG3 Hybrid+ met de “plus” van…

MG doet het goed in ons land. Het Chinese merk met Britse roots, gelanceerd net voor de coronaperiode, klom de voorbije jaren fors op in de verkooplijstjes. Veelal gelektrificeerd, maar vooral met zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding voor de budgetkopers maakte het merk furore. Al heeft MG zijn topper op dat vlak misschien uitgesteld tot nu…

Maak kennis met de MG3 Hybrid+. Een forse hybride B-segmenter van de zelfopladende soort die … net iets meer dan 20.000 euro kost! Daar bovenop komt nog de MG’s standaardgarantie van zeven jaar/150.000 km.

Achter de scherpe koplampen van deze hatchback gaat 4,11 meter aan auto schuil, waardoor hij zich tot de grootsten van zijn segment mag rekenen, groter dan concurrenten als de hybride Toyota Yaris en Renault Clio. Bovendien heb je van bij de basisversie recht op een digitale instrumentencluster van 7-duim, een infotainmentscherm van 10.25-duim, Android Auto/ Apple CarPlay en automatische klimaatcontrole. In de koffer heb je dan weer 293 liter opslagruimte. Beter dan de andere hybride B-segmenters, maar minder dan zijn concurrenten met klassieke verbrandingsmotor uiteraard en dat komt door…

Een gigantische batterij

Althans, naar de normen van een zelfopladende hybride. De MG3 noemt zich niet voor niets een Hybrid+. Zijn accu is 1,83 kWh groot en het model kan tot 60 km/u elektrisch rijden. Tot 80 km/u kan de motor zelfs als generator voor de batterij dienen, waardoor die 1.5 liter grote verbrandingsmotor op zijn meest efficiënte – en dus zuinige – toerental blijft draaien. Het resultaat is een verbruik van 4,6 liter tijdens onze test door de Haspengouwse velden, waardoor de MG zijn meerprijs ten opzichte van de modellen met een gewone verbrandingsmotor zeker zal terugverdienen aan de pomp.

En nu we het toch over zijn aandrijfgeheel hebben: met 195 pk rijdt de MG3 best wel enthousiast. In slechts 8 tellen zit je al aan de 100 km/u. Dit geheel wordt gekoppeld aan een automatische driebak, maar wie denkt teruggekegeld te worden naar de jaren ’50, is eraan voor de moeite. Het geheel werkt echt vlot, waardoor overenthousiaste motorklanken tot een minimum beperkt worden. Bovendien stuurt de MG3 ook vlot in, waardoor niet alleen de prachtige vergezichten tijdens onze rit voor een glimlach op ons gezicht zorgden.

Een kleine maar?

Uiteraard zijn er ook lichte gebreken aan deze wagen. De hardere plastics in het interieur zijn eigen aan dit segment, dus die kunnen we eigenlijk niet aanhalen, net als de beenruimte op de tweede zitrij. Maar de hoofdruimte op beide rijen was vrij beperkt, zeker voor wie groter is dan 1m85. Daarnaast zitten een aantal functies vrij ver verborgen in de menu’s van de wagen. Tot slot is de achterbank enkel in één stuk neerklapbaar, al meldt MG ons dat hier binnenkort verandering in komt.

Budgettopper voor de particulier… en de fleet?

Waar de MG4 vooral populair is als instapper bij de vloten, moet de MG3 deze taak op zich nemen bij de particulier. Al zien we ook succes voor hem bij de kleinere vloten en bij wie nog niet klaar is voor elektrisch rijden dankzij zijn lage CO2-uitstoot en verbruik.

#Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine