Test Renault Rafale: Renault met het hoofd in de wolken

Clio, Captur, Mégane: Renault scoort vooral met zijn kleinere modellen. Maar nu droomt het Franse merk van succes in het D-segment en dan vooral bij de populaire SUV’s. Eerst kregen we de nieuwe Espace die het hoger van de grond ging zoeken, nu krijgt die gezelschap van een coupé-broertje, de Rafale. En die kijkt zelfs resoluut naar de wolken.

Renault haalt zijn immers inspiratie voor de Rafale bij de Caudron Rafale (zie foto boven) uit de jaren ’30, een vliegtuig waar het Franse merk de motor voor leverde en zich toentertijd tot snelste vliegtuig in zijn klasse kroonde met een topsnelheid van 445 km/u. En hoewel het de flinke SUV, 4,71 meter lang, niet om pure snelheidsrecords te doen is, ligt sportiviteit hem wel nauw aan het hart.

De SUV-coupé overgiet het platform van de Renault Espace immers met een sportieve saus om een ander doelpubliek aan te spreken dan zijn eerder praktische broertje. Dat gaat trouwens niet ten koste van de binnenruimte, want de Rafale heeft nauwelijks minder hoofdruimte op de tweede zitrij dan de Espace en met 528 liter in de koffer kan de Fransman ook helemaal achterin een woordje meespreken. Daarnaast pakt de Rafale uit met een knap design, onder meer de ruitjes op de voorgrille die naargelang je positie van kleur veranderen en de opvallende lichten voor- en achteraan wekken onze aandacht.

Solarbay

Naast het ruimteaanbod valt vanbinnen opnieuw die sportieve toets op, met knappe sportzetels in gerecycleerd alcantara die flink wat zijdelingse steun bieden en stiksels in de Franse tricolore. Bovendien krijg je twee schermen in een omgekeerde L-vorm, waarbij het scherm achter het stuur uiteraard de belangrijkste rijgegevens weergeeft, terwijl het centrale scherm – dat naar goede gewoonte op Android draait – dient voor het infotainment.

Het paradepaardje bevindt zich echter boven ons hoofd. Neen, de Caudron Rafale vergezeld ons niet, maar we kunnen wel door het Solarbay panoramadak naar buiten kijken. Dat panoramadak sluit je niet met een gordijn, maar beschikt over AmpliSky-technologie met vloeibare én (onder invloed van een elektrisch veld) verplaatsbare polymeermoleculen, waardoor je het dak volledig of gedeeltelijk kan verduisteren. Wanneer je parkeert, wordt het dak trouwens volledig verduistert zodat je niet in een bakoven stapt wanneer je de wagen op een zonnige plek achterlaat.

Ondanks deze fijne features vinden we de Rafale wel wat “braaf” vanbinnen, met ook een mix van hardere plastics en grote donkere vlakken die de sfeer aan boord niet bepaald ten goede komt. Brengt hij daar verandering wanneer we op de startknop duwen?

Motor

Wanneer we dat doen, wekken we de hybridemotor van de Rafale, eentje van de zelfopladende soort. In totaal 200 pk sterk dankzij een driecilinder benzinemotor van 1,2 liter en twee elektromotoren en via een accu van 2 kWh ook in staat om heel wat afstand volledig elektrisch af te leggen. Laten we uittesten wat die cocktail oplevert: rechtervoet naar beneden en rijden maar!

Hoewel Renault een 0-100 km/u tijd opgeeft van 8,9 seconden, voelt de Rafale nooit echt traag. Bovendien is het verschil met zijn klassiek gelijnde broertje Espace duidelijk: de Rafale stuurt een stukje scherper en is wat harder opgehangen. Op het zijdezachte Spaanse asfalt was dat zeker geen straf, maar we zijn benieuwd hoe de combinatie zal werken op onze Belgische wegen, maar wij waren alvast enthousiast over een sportief gelijnde SUV waarvan de rijprestaties het uiterlijk matchen.

We zetten de Rafale dan ook met een glimlach af aan de luchthaven en vergeven we met plezier de enkele vreemde bokkensprongen van de automatische versnellingsbak (die twee elektrische en vier “traditionele” verzetten combineert). Met een verbruik van 6,7 l/100 km zitten we wel wat boven de opgegeven 4,7 liter, maar bij een meer bescheiden rijstijl en in stadsverkeer zal dat cijfer zeker een stukje zakken. Wie een nog lager verbruik zoekt, kan binnenkort trouwens ook kiezen voor een 300 pk sterke plug-in hybride. Benieuwd welke scoren we zullen neerzetten wanneer we die wagen eens aan de tand mogen voelen!

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine