Test Subaru Crosstrek: (h)eerlijk tegendraads

Deze Subaru Crosstrek heeft grote schoenen te vullen. Hij volgt immers de XV op, goed voor zo’n 40% van de verkoop van het Japanse merk. En dat doet hij zoals het een echte Subaru betaamt: heerlijk tegendraads.

In tijden van doorgedreven elektrificatie en de jacht op de laatste gram CO2 blijft Subaru immers zijn merkidentiteit trouw: permanente symmetrische vierwielaandrijving en een viercilinder Boxermotor gekoppeld aan een CVT-automaat. Al zijn ze bij Subaru uiteraard niet blind voor elektrificatie. Met de Solterra heeft het merk al een EV, en in deze Crosstrek krijg je de e-Boxer, een mild hybride die zelfs enkele kilometer elektrisch kan rijden aan een beperkte snelheid. Al blijft zijn CO2-uitstoot met 174 g/km best hoog.

Verder kennen we Subaru van zijn oog voor detail, waarbij elk onderdeel met een vergrootglas wordt bekeken door de ingenieurs. Het patroon in de luchtinlaten achter de voorwielen is gebaseerd op het vel van haaien voor een betere luchtdoorstroom, de achterruitewisser werd vergroot voor meer veiligheid, de A-stijlen werden nog dunner voor een beter zicht rondom, … Tot slot werd de Eyesight veiligheidsassistent uitgebreid met zeven nieuwe functies: Front Pre-collision Braking, Autonomous Emergency Steering, Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter en EyeSight Assist Monitor.

X-mode

Onderweg merken we meteen op dat deze Crosstrek een flinke stap vooruit is ten opzichte van de XV. Immer stabiel dankzij de vierwielaandrijving, de geluidsdemping is merkbaar beter en de stoelen – die ontwikkeld zijn om lichaamsbewegingen zo veel mogelijk te beperken – zitten echt comfortabel. Stoelen die nog meer uitblinken wanneer je asfalt inruilt voor modder, want in combinatie met de X-Mode, de terreinassistent van Subaru, sleur je je moeiteloos door het ruwste terrein. Daar merken we trouwens dat het ABS-systeem merkelijk minder lawaai maakt dan in de XV – of dan bij veel andere concurrenten.

Ook het interieur zelf ging er trouwens op vooruit, met materialen die al iets zachter voelen dan voorheen, en een vernieuwd, groter infotainmentscherm. Grafisch en qua werkingssnelheid doen sommige concurrenten beter, maar de combinatie scherm-fysieke knoppen werkt gewoon prima.

Conclusie

Subaru pakte de pijnpunten van de XV aan en zet een interessante SUV neer. Hij is misschien niet even verfijnd vanbinnen als sommige concurrenten (maar wil je dat wel in een off-roader?) en de combinatie boxermotor-CVT is niet weggelegd voor iedereen, maar wie echt een werkpaard nodig heeft, zal de kwaliteiten van deze Crosstrek zeker appreciëren. Meer nog, voor hen is hij vaak de enige correcte keuze. “Met Subaru bereik je altijd je bestemming, hoe afgelegen die zich ook bevindt” is geen loze leuze bij de Japanners.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Garage Vandenplas 1980 Tervuren-Vossem
V.J.B. Motors nv 3500 Hasselt
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine