Test Volkswagen Taigo: Een hippe SUV-coupé met inhoud?

De Duitse merken lijken er een erezaak van te maken om elke mogelijke niche op te vullen. Door de populariteit van de SUV coupé komt Volkswagen bijvoorbeeld aanzetten met deze Taigo.

Je kan de Taigo eigenlijk zien als de coupéversie van de Volkswagen T-Roc: een sportiever alternatief waar heel wat mensen maar wat graag een extra duit voor willen neertellen. Ondanks die neergaande daklijn, blijft het ruimteaanbod in de Taigo echter vrij oké. 440 liter kofferruimte is zelfs bovengemiddeld, de hoofdruimte op de achterbank is in orde, enkel de beenruimte is eerder beperkt, zeker wanneer je achter een wat grotere chauffeur dient plaats te nemen.

Het interieur van de Taigo bouwt verder op de gekende Volkswagenelementen: een knap digitaal instrumentendisplay en dito infotainmentscherm maken de Taigo digitaal helemaal bijdetijds, voldoende fysieke knoppen voor de belangrijkste functies zorgen dat het geheel ook ergonomisch interessant blijft (kijk daar eens goed naar, VW Golf of ID.3). Ook de zetels van het model zijn comfortabel en bieden veel steun, enkel het gebruik van enkele hardere plastics (vooral in de deurpanelen en de middenconsole) konden we minder smaken in een wagen van deze prijs.

It takes two to Taigo

Ook onderweg zet de Taigo een solide prestatie neer. De ophanging van de wagen is vrij strak, waardoor de SUV-coupé niet echt overhelt in de bochten, terwijl putten en andere schokken toch vrij goed worden weggefilterd. De besturing is dan weer typisch wat je van Volkswagen mag verwachten: eerder neutraal dan sportief. Al bij al een mooi pakket dus, alleen it takes two to Taigo… euhm to tango en de motor van de Taigo draagt weinig bij aan sportief weggedrag. De één liter driecilinder met 110 pk zit in slechts 10,9 seconden aan de 100 km/u, niet bepaalt een sprintwonder. Wij zouden dan ook voor de 1.5 liter met 150 pk, met extra vermogen en longinhoud.

Desalniettemin zet Volkswagen een knap model op de weg. Ja, hij rijdt niet zo leuk als een Ford Puma, maar saai durven we hem zeker niet noemen. Ook niet qua looks, waar wat ons betreft niet de dalende daklijn, maar de knappe lichtarchitectuur de blikvanger is. Bovendien wist Volkswagen de praktische nadelen van een SUV-coupé in dit model goed te beperken, waardoor dit wat ons betreft wel eens de eerste SUV/crossover is waarvan we de coupéversie liever zien dan de gewone variant.

Foto’s Volkswagen Taigo

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine