Tweedehandsmarkt personenwagens groeit met +7,2% in 2023

Naast de markt van nieuwe wagens, noteerde ook de tweedehandsmarkt afgelopen jaar groene cijfers. Sectorfederatie Traxio gidst ons doorheen de belangrijkste gegevens.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO : “De groei op de tweedehandsmarkt heeft in december nog een klein duwtje in de rug gekregen: er werden afgelopen maand 51.220 tweedehandswagens ingeschreven, een groei van +0,5% ten opzichte van december 2022. Daardoor kon het volledige jaar 2023 een stijging noteren van +7,2% tot 689.170 eenheden. Dat zijn er 46.501 meer dan vorig jaar maar wel -2,9% (20.429 stuks) minder dan in 2021. Het lijkt er alvast op dat de markt van de tweedehandswagens ook de komende jaren op een hoog niveau zal blijven.

Volkswagen was in 2023 het best verkochte occasiemerk, voor BMW, Mercedes, Opel & Peugeot. Het populairste tweedehandsmodel bekronen we dan weer tijdens onze FLEET Manager of the Year awardshow op 11 januari in de AED Studios te Lint. Kan je er zelf niet bijzijn? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief en krijg de volgende ochtend alle winnaars in je mailbox!

De occasiemarkt evolueert dus nog steeds gunstig, mede dank zij de grotere beschikbaarheid van tweedehandswagens en stagnerende of zelfs licht dalende prijzen. Dat is interessant voor de klant, want hij gaat enerzijds mogelijks iets minder moeten betalen voor een recente tweedehandswagen maar anderzijds blijft de inruilwaarde van zijn wat oudere wagen nog hoog. Dank zij het hogere aantal leveringen van nieuwe wagens merken we een verhoogde instroom van recentere occasies op de tweedehandsmarkt, die de afgelopen tijd verder verouderde. De gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark neigt ondertussen al richting 10 jaar en de mediane leeftijd van de tweedehandsinschrijvingen lag in 2023 ook behoorlijk hoog (7 jaar en 11 maand).

Weinig EV

We zijn voor de komende maanden benieuwd naar het effect van de premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen: dat marktsegment is momenteel met amper 1,8% immers nog sterk ondervertegenwoordigd. Ondertussen wordt de occasiemarkt gedomineerd door de benzinemotor (54%), voor de diesel (35,6%) en de hybride (8,1%).”

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,4% net de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,1% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,8% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens – inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt. De vraag is wel in hoeverre de PHEV (Plug-in Hybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.

Particulier… maar ook bedrijven

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar blijft het niet bij. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt zich stabiliseert op 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog – vaak interesse hebben in occasie hybride wagens. Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens – een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar – terwijl Wallonië stijgt van 37% naar 38% en Brussel 2% moet inboeten.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine