VAB: meer fietsen, meer bijstand

VAB maakte een analyse van de eigen fietspechgevallen van het afgelopen jaar. Daaruit kunnen we enerzijds 3 verschillende stimuli distilleren, die het fietsgebruik in 2020 hebben doen toenemen. Anderzijds kunnen we concluderen dat, ook in 2021, de fiets aan populariteit blijft winnen. Uit de fietsstatistieken van maart blijkt namelijk dat het aantal pechgevallen voor recreatief fietsverkeer steeg met 114% en men ook meer fietst tijdens de spitsuren: deze pechgevallen stegen met 67%.

Maart 2021: forse stijging, ook bij woon-werkverkeer

Het fietsgebruik kende in het begin van de coronacrisis een sterke stijging, maar In maart van 2021 komt daar nog een extra stijging bovenop: met 77% ten opzichte van maart 2020. Opvallend: waar dit voordien niet het geval was, kende het woon-werkverkeer in die periode ook een sterke stijging.

 Maart 2021 vs. 2020
Woon-werkverkeer+67%
Recreatief verkeer+114%
Winkelen+33%
Totaal+77%
Bron: VAB

Drie stimuli die het fietsgebruik deden toenemen

  1. De Belgen (her)ontdekten de fiets tijdens de eerste lockdown, toen autogebruik uitgesloten was. Tijdens de eerste coronalockdown, van 18 maart tot mei 2020, waren niet-essentiële verplaatsingen met de auto verboden. Tijdens die periode kreeg de fiets een boost in alle provincies, en dat was ook duidelijk te merken in het aantal pechgevallen bij VAB-Fietsbijstand. Tijdens deze periode, waarin coronatelewerken verplicht was (van 18 maart tot en met 30 april 2020, vanaf dan was coronatelewerk ‘aanbevolen’), zag VAB vooral een stijging in het recreatief verkeer. Het aantal fietspechgevallen op weekdagen tussen 13u en 17u en in het weekend, steeg met 57%. Het aantal pechgevallen tijdens de spitsuren, van 6u tot 9u en van 17u tot 19u, steeg met slechts 10%. In maart van 2021 kent het fietsgebruik een enorme stijging: met 77% ten opzichte van maart 2020.
  2. Het fietsbeleid in het Brussels Gewest en verschillende steden en gemeenten gaf een extra boost aan het fietsgebruik. Ook tijdens de eerste coronalockdown, beslisten heel wat steden en gemeenten, met Brussel voorop, om extra ruimte vrij te maken voor de kwetsbare weggebruikers, en in het bijzonder voor de fiets. Dat deze ingrepen effect hadden op het fietsgebruik, blijkt ook uit de cijfers van VAB-Fietsbijstand: in Brussel steeg het aantal fietspechgevallen tot in september. Ook in november, toen thuiswerk opnieuw verplicht was, steeg het aantal pechgevallen in Brussel t.o.v. 2019.
  3. Beperking van buitenlandse reizen zorgt voor fietstoerisme in eigen land. Doordat reizen naar het buitenland op bepaalde momenten afgeraden of zelfs verboden was, begonnen de Belgen meer uitstapjes in eigen land te maken, én te fietsen in eigen land. Dat was vooral te merken aan de pechgevallen in Limburg en aan de kust, vanaf juni, toen reizen in eigen land weer toegestaan was, maar bijvoorbeeld ook in Wallonië. Ook in augustus, werden de reisvoorspellingen onzekerder (verplichte quarantaine bij terugkeer) en kozen meer Belgen het zekere voor het onzekere door te gaan voor gezinsvakanties aan de kust of in de Ardennen. Ook in maart ziet VAB-Fietsbijstand weer een sterke stijging van het aantal fietspechgevallen op toeristische bestemmingen, dit is vooral ook te verklaren door het mooie weer tijdens de “paaspauze” (scholen gesloten de week voor de paasvakantie).
#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine