Vergroening van bedrijfswagens: dit is hoe de CO2-bijdrage de komende jaren zal toenemen

ATN 2021

De federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, had een verhoging van de CO2-bijdrage, ook wel solidariteitsbijdrage genoemd, aangekondigd. FLEET.be heeft exclusieve toegang gekregen tot de mechanismen die vanaf 2023 zullen worden ingevoerd.

Werkgevers die een bedrijfswagen ter beschikking stellen van een werknemer, moeten een solidariteitsbijdrage betalen. Sinds 1 januari 2005 wordt de bijdrage voor het gebruik van een bedrijfswagen voor privédoeleinden – ook wel de CO2-bijdrage genoemd – berekend als een vast maandelijks bedrag per voertuig dat de werkgever direct of indirect ter beschikking stelt van zijn werknemer(s).

Het wetsvoorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem voorziet in een herziening van bepaalde mechanismen van deze CO2-bijdrage.

De CO2-bijdrage vanaf 2023

Voor auto’s die vóór 1 januari 2023 zijn gekocht, geleased of gehuurd, wordt de bestaande berekeningsmethode gehandhaafd.

Vanaf 1 januari 2023 zal de bestaande berekeningsmethode worden gehandhaafd, maar zal deze worden vermenigvuldigd met een factor die in de loop der jaren zal verhogen:

  • Berekende bijdrage x 1,75 vanaf 1 januari 2023
  • Berekende bijdrage x 2,25 vanaf 1 januari 2025
  • Berekende bijdrage x 3,50 vanaf 1 januari 2026
  • Berekende bijdrage x 4,75 vanaf 1 januari 2027


Minimale CO2-bijdrage van 2023

Sinds de invoering van deze solidariteitsbijdrage geldt voor emissievrije auto’s de minimumbijdrage.

Vanaf hier wordt het iets voor cijferliefhebbers

Deze minimumbijdrage wordt als volgt berekend
20,83 euro (niet-geïndexeerd minimumbedrag) x jaarlijks herziene indexatie

In 2020 was de aanpassing van de indexatie 1,3222. Daardoor werd de minimumbijdrage 27,51 euro (20,83 x 1,3222)

Met ingang van 1 januari 2025 wordt het niet-geïndexeerde minimum jaarlijks als volgt verhoogd:

  • Tot €23,41 vanaf 1 januari 2025
  • Tot €25,99 vanaf 1 januari 2026
  • Tot €28,57 vanaf 1 januari 2027
  • Tot 31,15 euro vanaf 1 januari 2028.

Deze minimumbedragen zullen dus nog steeds moeten worden vermenigvuldigd met de indexering die jaarlijks wordt herzien om het exacte bedrag van de verschuldigde bijdrage te bepalen.

En wat met voertuigen die CO2 uitstoten?

Het wetsvoorstel dat aan de Kamer zal worden voorgelegd, stelt bedrijfsvoertuigen met CO2-uitstoot die na 31 december 2025 worden gekocht, geleased of gehuurd, vrij van de solidariteitsbijdrage. Vanaf 1 januari 2026 zal voor deze voertuigen een bijzondere werkgeversbijdrage van 38,07% verschuldigd zijn. Deze uitkering wordt in aanmerking genomen voor de vaststelling van de sociale rechten.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine