Verkoop occasies verliest steeds meer terrein

De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in maart: afgelopen maand werden 57.215 occasies ingeschreven, dat is een daling met -16,2% vergeleken met vorig jaar (68.310). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien toen half maart de showrooms dicht gingen o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste kwartaal ligt met 167.628 stuks een dikke –8,4 % lager dan in 2021 (183.063). Ook hier is geen echte vergelijking mogelijk met 2020. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven occasiewagens daalde in maart opnieuw met -16,2% tot zo’n 57.215 eenheden vs.68.310 in 2021. Vergelijken met 2020 is niet relevant want op 18 maart 2020 werd de eerste lockdown ingevoerd voor alle niet-essentiële winkels. De inschrijvingscijfers zijn toen gecrasht, en zijn de maanden erna ook abnormaal laag gebleven. Vandaar de vreemde stijging van maart 2022 (+ 44,6%) ten opzichte van maart 2020. We hebben vanaf nu dus geen ‘normaal vergelijkingspunt’ meer met cijfers ten opzichte van een normaal jaar, of we moeten 3 jaar teruggaan in de tijd” Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet waardoor het eerste kwartaal rood kleurt : de tweedehandsmarkt kan de verliezen van de nieuwmarkt niet langer compenseren en dat is zwaar voor de hele sector.

“Op de tweedehandsmarkt zijn de prijzen sterk gestegen (+15%)”

TRAXIO legde ook zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk. Henri de Hemptinne, voorzitter van de concessiehouders (GDA) legt uit: “De leveringen van nieuwe wagens blijven behoorlijk achter: halfgeleiders, Oekraïne, de recente aardbeving in Japan en nieuwe coronalockdowns in China blijven de grote spelbrekers bij de leveringen. In maart zijn er ook duidelijk minder bestelbonnen geschreven : inflatie en de oorlog in Oekraïne hebben de particulier thuis gehouden, maar ook bedrijven stellen hun aankoop uit. Op de tweedehandsmarkt zijn de prijzen sterk gestegen (+15%) door het gering aanbod en is het consumentenvertrouwen door internationale situatie en inflatie sterk gedaald. Daardoor merken we een veel lagere verkoop. De energieprijzen zijn sterk gestegen en ook dat heeft zeker zijn invloed. Het is bijgevolg zeer rustig in de showrooms”. 

“De markt van oude occasies krijgt ook problemen”

Eenzelfde negatieve tendens horen wij ook van Ivo Willems (Cardoen): “Net als de vorige maanden was er in maart een schaarste voor de occasiewagens. Er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de oude wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere (- 15.000 €) occasies, maar ze helaas niet kan vinden.

Wat nieuw en verontrustend is, dat is dat de markt van oude occasies ook problemen krijgt. Zeg maar de wagens van 7 jaar en ouder die vooral naar de Oostblok landen werden uitgevoerd. Die markt valt stil door de oorlog. In Polen, Roemenië, Oekraïne, de Baltische staten is tijdelijk geen interesse meer in onze wat oudere wagens. Dat is voor de verdelers een groot probleem omdat dit een interessante afzetmarkt was voor de  overnames. De laatste twee jaar kregen we goede prijzen voor onze oudere overnames en dat blijkt nu even minder te zijn. Gevolg van deze situatie is dat een occasiewagen kopen duurder is geworden ( + 15% op 6 maanden tijd) en daar waar het verschil nog werd gecompenseerd door een goede prijs voor je overname, wordt nu het bij te passen verschil voor de consument groter.”

Best verkochte modellen

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  van tweedehandse personenwagens.

De meest populaire modellen in maart waren andermaal de VW Golf (2.450 ex) en VW Polo (1.853 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.600 ex), BMW 3-reeks (1.331 ex) en Ford Fiesta (1.299 ex.)

Verdere daling van het aantal diesels

Bij de tweedehandse wagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,1% vs diesel: 40,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,3 % , terwijl er amper 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 42,4% (17,9% HEV incl. mild hybrids; 15,4%v PHEV en 9,1% full EV) de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine