Vijf manieren om werknemers te stimuleren naar groener woon-werkverkeer 

De wetgeving van 2025 zorgt ervoor dat bedrijven hun duurzaamheidsdoelen in kaart moeten brengen. Deze regelgeving legt meer druk op kmo’s om, onder andere, de C02-uitstoot van hun werknemers te registreren, rapporteren en, te zijner tijd, te reduceren. Bedrijven doen er daarom goed aan zowel werkgever als werknemers voor te bereiden hierop, door groenere keuzes in woon-werkverkeer nu al te stimuleren.

Yorick Amerlynck, mobiliteitsconsultant bij XXImo België geeft vijf tips mee hoe werkgevers hun werknemers kunnen stimuleren naar groenere manieren voor woon-werkverkeer.

1. Inzicht zet aan tot actie 
Als werkgever is het belangrijk om werknemers inzicht te bieden in de vervoersmogelijkheden en impact op het milieu voordat ze een keuze maken met betrekking tot hun woon-werkverkeer. Bij het aanbieden van mobiliteitsbudgetten kan de keuze voor de meest milieuvriendelijke optie gestimuleerd worden door de positieve impact op het milieu ten opzichte van minder duurzame opties te belichten. Bovendien kan een uitstootoverzicht werknemers motiveren om proactief veranderingen aan te brengen in hun reisgedrag.  Het is essentieel elke werknemer individueel te bekijken en de mobiliteitsopties en -budgetten af te stemmen op hun specifieke behoeften. Gewoonlijk kunnen we in iedere organisatie zo’n 5 mobiliteitsprofielen onderscheiden met elk hun eigen behoeften op het gebied van mobiliteit.  

2. Beloon groene kilometers met een hogere vergoeding  
Sinds 1 mei dit jaar heeft elke werknemer in de privésector recht op een fietsvergoeding van € 0,27 per afgelegde kilometer. Dit stimuleert werknemers om vaker de fiets te nemen en de auto te laten staan. De werkgever kan er ook voor kiezen om enkel groene kilometers te vergoeden, zoals bijvoorbeeld wandel- en fietskilometers, abonnementen voor het openbaar vervoer of carpoolen en het gebruik van een elektrisch voertuig. Kortom: hoe duurzamer je mobiliteitsvorm, hoe hoger de vergoeding. Welke mix van mobiliteitsvorm en kilometervergoeding het beste past bij de organisatie, is geheel afhankelijk van strategische bedrijfs- en duurzaamheidsdoelen.  

3. Gamificatie
Medewerkers kunnen ook gemotiveerd en beloond worden aan de hand van spellen en beloning. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde prestaties of mijlpalen te visualiseren en incentives in te zetten. Het aantal gepresteerde groene kilometers kan bijvoorbeeld weergegeven worden in een dashboard of app op een speelse manier, of werknemers kunnen medailles verdienen na het bereiken van een bepaald aantal groene kilometers. De CO2-reporting tools die het inzicht per medewerker, team of de hele organisatie weergeven, lenen zich uitstekend als basis voor de gamificatie van de duurzaamheidsdoelen. De werkgever moet met de inzet van dergelijke tools wel rekening houden met privacy-regulering en het ophalen van toestemming van de werknemers om deze data te verzamelen en verwerken.  

4. Stimuleren van zachte mobiliteit en het openbaar vervoer
Het openbaar vervoer wordt beschouwd als een duurzame manier van transport. Helaas kan het soms onvoorspelbaar of onpraktisch zijn. Het betalen van een bus-, tram- of treinabonnement is fiscaal interessant, maar er is meer nodig om een werknemer te motiveren hiervan gebruik te maken. Het invoeren van glijdende werkuren zou ervoor kunnen zorgen dat werknemers de drukke spitsuren kunnen vermijden en niet in overvolle voertuigen hoeven te reizen. Daarnaast kan er een mobiliteitsbudget worden ingevoerd dat ook inzetbaar is voor fietsen en deelsteps als een ‘last mile’-oplossing om het gebruik van openbaar vervoer nog interessanter te maken voor werknemers. 

5. Overschakelen naar EV 
Het bedrijf heeft ook als optie om uitsluitend gebruik te maken van elektrische bedrijfswagens. Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat de werkgever dan ook moet voorzien in een adequate laadinfrastructuur voor die bedrijfswagens.  Daarnaast is het op dit moment zo dat elektrische voertuigen niet bij alle laadpalen kunnen worden opgeladen doordat er verschillende betaalmethoden worden gehanteerd. Europa streeft naar uniformiteit in de geaccepteerde betaalmethoden aan de laadpaal tegen 2027. Door werknemers een mobiliteitskaart aan te bieden die bijvoorbeeld met VISA werkt, vergroot je de toegang tot openbare laadmogelijkheden voor werknemers en verlaag je zo de drempel om voor een elektrische auto te kiezen. 

Yorick Amerlynck, mobiliteitsconsultant bij XXImo België: “De werknemers vormen in werkelijkheid de sleutel tot een duurzamer bedrijf. Daarom is het zeer belangrijk dat werkgevers hun werknemers aanmoedigen naar groenere manieren om hun woon-werkverkeer in te vullen. Dit brengt natuurlijk ook voordelen met zich mee voor het bedrijf zelf, waaronder fiscale voordelen voor de werkgever, aantrekkelijk werkgeverschap en de werknemerstevredenheid.”  “Bedrijven spelen zelf een cruciale rol in de bewustwording en gedragsverandering. Door het aanbieden van de gepaste tools en infrastructuur kunnen werkgevers hun medewerkers motiveren om ‘groener’ op pad te gaan”, sluit Yorick af.  
#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine