Volvo Gent assembleert eigen batterijen voor XC40 Recharge P8

Deze week werd onder massale belangstelling van de Belgische en internationale pers in de Volvo fabriek te Gent de eerste elektrische Volvo voorgesteld. De productie van de XC40 Recharge P8 zal later dit jaar opgestart worden. Dat er zoveel perslui opdaagden had ook te maken met het feit dat we eenmalig de nieuwe hal mochten zien waar de batterijen geassembleerd worden. Vlaams Minster-President Jan Jambon en de burgemeester van Gent Mathias De Clerq tekenden eveneens present.

De inhuldiging van de nieuwe assemblagefabriek is het recentste voorbeeld van Volvo Cars’ ambitieuze elektrificatiestrategie en klimaatactieplan. Tussen 2018 en 2025 wil het bedrijf zijn CO2-voetafdruk voor de levenscyclus per wagen met 40% verkleinen. Daarmee wil het bedrijf de eerste stap zetten in de richting van zijn doel om tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te worden.

De komende vijf jaar zal Volvo elk jaar een volledig elektrische auto lanceren, aangezien het merk ernaar streeft om tegen 2025 de helft van zijn globale verkoop te verwezenlijken met volledig elektrische auto’s, en de rest met hybride wagens. Recharge is de overkoepelende naam die aan elke oplaadbare Volvo met een volledig elektrische of plug-inhybrideaandrijving zal worden gegeven.

Hoogspanning

Ons bezoek aan de assemblagehal voor batterijen was eenmalig. De assemblage was nog niet opgestart, die begint pas volgende week. Vanaf dan wordt er letterlijk onder hoogspanning (400 Volt) gewerkt en dan mogen alleen nog medewerkers die een speciale opleiding gevolgd hebben in de hal aanwezig zijn. Volvo investeerde 150 miljoen in de fabriek en de nieuwe activiteit zorgt ook voor werkzekerheid bij de werknemers voor de komende vijf jaar.

De komende jaren zal batterijassemblage een belangrijk onderdeel worden van de wereldwijde assemblageactiviteiten van Volvo Cars wanneer het zijn volledige gamma verder blijft elektrificeren. De fabriek in Gent zal belangrijke kennis leveren aan de andere productiesites op het vlak van procesoptimalisatie en efficiëntie.

Volvo XC40 Recharge P8

De vierwiel-aangdreven XC40 Recharge P8 is gebaseerd op CMA, een geavanceerde modulaire voertuigarchitectuur die samen werd ontwikkeld binnen de Geely Group, dat eigenaar is van Volvo.

De XC40 Recharge P8 krijgt een grote batterij van 78 kWh die in 40 minuten via een snellader tot 80% van haar capaciteit geladen kan worden. De autonomie bedraagt 400 km en met zijn 408 pk vermogen snelt de eerste volledig elektrische SUV van Volvo in 4,9 seconden van 0 naar 100 km. Het interieur is volledig nieuw ontwikkeld op basis van Android-technologie. Lanceringsprijs: 62.000 euro.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto