Voor welke motorisatie kiezen de bedrijven in 2019?

Diesel blijft terrein verliezen, vooral ten gunste van benzine. Toch beginnen ook de alternatieve aandrijvingen op een significante manier aan terrein te winnen. Dat blijkt althans uit cijfers van FEBIAC, op basis van de inschrijvingen die de DIV communiceert.

Tijdens het eerste trimester werden 75.407 nieuwe wagens ingeschreven op naam van een bedrijf. Als we daar de 3.937 door zelfstandigen ingeschreven eenheden bijtellen, komen we uit op 79.344 wagens die om professionele doeleinden werden aangeschaft, zowat 51% van de totale markt.

In vergelijking met het eerste trimester van 2018, verloor diesel nog meer terrein op vlak van volume. Benzine profiteert daarvan, net als elektrische wagens (in mindere mate natuurlijk). CNG, al een kleine markt in 2018, verliest nog terrein begin dit jaar. En ook plug-in hybride modellen raken achterop.

Diesel

Over de gehele markt (particulieren meegeteld), vertegenwoordigt diesel slechts 29,6% van de inschrijvingen, oftewel 46.088 wagens.

76% van die wagens vinden we nog altijd bij de bedrijven en de zelfstandigen. Dat is niet onlogisch of verrassend omdat deze wagens (veel) meer rijden dan de anderen. En bij de “kilometervreters” is diesel ook vandaag nog de beste oplossing.

Het is vooral in de leasingwereld (die in zijn geheel met 2,2% groeide in het hele eerste trimester) dat men de meeste dieselwagens inschreef, ookal blijkt uit de cijfers dat er 6.000 diesels minder werden ingeschreven dan in dezelfde periode in 2018.

Benzine

Eind maart werd bijna 64% van de sinds 1 januari ingeschreven wagens (oftewel zowat 100.000) aangedreven door benzine.

In het professionele segment (bedrijven en zelfstandigen) ligt dat cijfer op 47,7%.

Bij de leasemaatschappijen worden die 6.000 minder ingeschreven dieselauto’s bijna volledig gecompenseerd door benzinewagens. 45,3% van het recent ingeschreven park bij de autoverhuurders rijdt op benzine (tegenover 49,7% op diesel).

Elektrisch

2.196 elektrische wagens werden tussen 1 januari en 31 maart 2019 ingeschreven (+140%), waarvan 1.743 door bedrijven en zelfstandigen (oftewel 79,3% van de elektrische inschrijvingen). Eens te meer een bewijs van het feit dat de energietransitie naar elektrische wagens via de bedrijven zal gebeuren …

Op de particuliere markt, noteren we dan weer een opvallende stijging van bijna 390%, gaande van 95 eenheden in 2018 naar 453 exemplaren in 2019. Een van de redenen is het grotere en interessantere aanbod dat de constructeurs de laatste maanden lanceerden.

In het professionele segment, zijn het vooral de bedrijven die geen beroep doen op leasing die het meeste groeien: +180%! De leasing kent dan weer een lichte achteruitgang (28 wagens) in het eerste trimester ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Hybride

Hybride benzinewagens wisten begin dit jaar minder bedrijven te verleiden (-5,5%) dan vorig jaar. Particulieren lieten dan weer 4% hybride benzinewagens meer opsturen dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bij bedrijven en zelfstandigen ligt de daling rond de 10%. Zonder twijfel verkiezen professionele zich eerder te oriënteren op full electric wagens, net als op hybride diselwagens, die vooruitgaan in alle segmenten.

CNG

De grote verliezer vandaag is aardgas. CNG verliest 47% marktaandeel begin dit jaar. De intrede van WLTP was zonder twijfel één van de oorzaken, daar de constructeurs verschillende weken/maanden de productie van hun CNG-aanbod hebben uitgesteld. De brandstof is op dit moment dan ook bezig met haar positie in de markt te herstellen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!