De markt van de tweedehands wagens kende een opmerkelijke heropleving na de lock down. Car-Pass peilde in de sector naar de oorzaken van deze hausse en naar de verdere vooruitzichten voor dit jaar.
Er werden tijdens de zomermaanden (juni tem. augustus) 20% meer tweedehands auto’s ingeschreven. Daarmee is de inzinking van de markt ten gevolge van de lock-down bijna volledig weggewerkt. De achterstand op jaarbasis bedraagt nog slechts 4%, wat in schril contrast staat met de inschrijvingen van de nieuwe personenwagens die een daling van 26% optekenden.
Car-Pass bevroeg 180 bedrijven die actief zijn op de tweedehands markt, volgens de volgende profielen:
Merkdealer | 35,00% |
Autohandelaar | 38,33% |
Onafhankelijke garage | 20,56% |
Overige | 6,11% |
Er werd ook gekeken naar het segment tweedehands voertuigen waarin ze gespecialiseerd zijn:
Bijna nieuwe voertuigen | 14,44% |
Voertuigen jonger dan 2 jaar | 21,11% |
Voertuigen tussen 2 en 5 jaar | 37,78% |
Voertuigen ouder dan 5 jaar | 26,67% |
Covid-19 heeft de bedrijven voor heel wat uitdagingen gesteld. Het aantal afzeggingen van bestellingen viel best mee, en slechts 1 bedrijf op 4 had problemen om de stock te blijven financieren.
Het meest geciteerde probleem bleek de moeilijkheid om op korte termijn een tweedehandskeuring te laten uitvoeren. De beslissing van de meeste keuringstations om uitsluitend op afspraak te werken zal hier niet vreemd aan zijn. 41% van de bedrijven hadden ook te kampen met waardeverlies van hun bedrijfsvoorraad. Dit probleem stelde zich meer bij voertuigen ouder dan 2 jaar.
Gezien de aanhoudende sterke vraag, groeit ook de bezorgdheid om geschikte voertuigen te kunnen vinden op de markt. Deze vrees bestaat logischerwijs vooral bij ondernemingen die zich toeleggen op bijna nieuwe occasies.
Langere termijnen voor afspraak tweedehandskeuring | 66,67% |
Waardeverlies van de stock | 41,11% |
Sourcing van geschikte voertuigen | 30,56% |
Financiering van de stock | 25,00% |
Annulatie van bestellingen | 17,78% |
De sterke heropleving van de vraag naar occasies was in het begin uiteraard een inhaaloperatie na de lock down. Maar er zijn volgens de autobedrijven ook andere factoren die de markt positief beïnvloeden.
60% meent dat de onzekere economische toestand, de kopers naar de tweedehands markt drijft. Anderzijds hebben heel wat particulieren budget kunnen uitsparen omdat ze hun vakantieplannen in rook zagen opgaan. Dat budget hebben ze aangewend voor de (vervroegde) aankoop van een auto.
Gezien de levertermijnen van nieuwe wagens door Covid-19 hoogst onzeker waren, hebben ook heel wat klanten gekozen voor een onmiddellijk beschikbare tweedehands. De aankopen omwille van een autovakantie of als alternatief voor het openbaar vervoer, lijken minder doorslaggevend.
Door economische onzekerheid kiest men eerder voor jonge tweedehands | 59,44% |
Extra budget door geannuleerde buitenlandse reizen | 42,78% |
Langere levertijden voor nieuwe wagens | 31,67% |
Stijgende occasiemarkt is trend van de laatste jaren die zich doorzet | 26,67% |
Auto nodig omdat men schrik heeft om het openbaar vervoer te gebruiken | 23,89% |
Auto nodig om op reis te gaan | 19,44% |
Gezien de sterke groei van de afgelopen maanden, bestaat het risico op een terugval tijdens de laatste 4 maanden van 2020. De bedrijven verwachten dat die kans eerder klein is d.w.z. er zijn ongeveer evenveel optimisten als pessimisten. De bedrijven actief in het wat oudere segment zijn over het algemeen negatiever dan de anderen.
#Auto