Waarom je je leasecontract best voor 1 juli 2023 afsluit

Op 1 juli verandert de fiscaliteit voor de bedrijfswagen grondig. In die mate zelfs dat het zeer interessant is om je leasecontract voor die datum af te sluiten. We leggen uit waarom.

De impact is het grootst voor wat in de wet “niet emissievrije voertuigen” worden genoemd. Dit gaat van klassieke verbrandingsmotoren benzine en diesel over CNG of LPG tot gedeeltelijk geëlektrificeerde oplossingen, meer bepaald de oplaadbare en zelfopladende hybrides.

Tot 1 juli 2023 werkt immers het “Grandfathering principe”. Alle niet-emissievrije voertuigen, besteld voor 1 juli 2023, vallen daarbij onder de huidige formule rond aftrekbaarheid. De huidige maximale (100%) en minimale (40%) aftrekbaarheid, blijven met andere woorden behouden op voorwaarde dat het voertuig niet van eigenaar verandert. Hetzelfde geldt voor de CO2-bijdrage, die nog steeds berekend wordt volgens de huidige formule.

Uitdoofregeling

Bestel je vanaf 1 juli – het is immers de besteldatum die telt, niet de inschrijvingsdatum – dan kom je in het zogenaamde uitdooftraject richting een volledig elektrische bedrijfswagenvloot terecht. Op het eerste zicht lijkt dat mee te vallen, maar jaar na jaar daalt de maximale aftrekbaarheid van je bedrijfswagen. De formule blijft, maar de maximale wordt vanaf 2025 geleidelijk teruggebracht (maximaal 75% in 2025). De maximale aftrek wordt jaarlijks met 25% verminderd om uit te komen op 0% in 2028. Bestel je na 2025, dan is de aftrekbaarheid van je niet emissievrije bedrijfswagen altijd 0%.

Guy Hannosette

Zelfde logica voor de CO2-bijdrage. De bestaande formule voor de berekening van de CO2-bijdrage blijft behouden, maar het bedrag stijgt. Vanaf 1 juli 2023 wordt ze immers vermenigvuldigd met een factor x 2,25. Deze factor neemt jaarlijks toe en zal in 2027 x 5,50 bedragen. Vanaf 2025 wordt het minimumbedrag bovendien geleidelijk verhoogd om in 2028 uit te komen op 31,15 euro per maand (bovenop de indexatie).

“Wie nog niet meteen plant om full EV te gaan, heeft er met andere woorden belang bij om zo snel mogelijk te bestellen om niet in het uitdooftraject te belanden. Je loopt immers het risico om je TCO te zien exploderen in de nabije toekomst”, vertelt Guy Hannosette, commercieel directeur van Vancia Car Lease. “Voor een dieselwagen kan bestellen voor of na 30 juni een verschil in TCO betekenen van 250 euro… per maand! Dat kan je toch niet weinig noemen.”

En wat met elektrische wagens?

Een emissievrij voertuig (batterij-elektrisch en op waterstof) dat voor 1 januari 2027 werd besteld, blijft 100% fiscaal aftrekbaar. Voor voertuigen die na 1 januari 2027 worden besteld, zal de aftrekbaarheid geleidelijk aan afnemen om in 2031 op een aftrekbaarheid van 67,5% uit te komen. Voor deze voertuigen is het in dat opzicht dus minder dringend om nu al te bestellen. Al is er wel een addertje onder het gras…

Bovenstaande betreft immers enkel de aftrekbaarheid. Er bestaat ook zoiets als de CO2-bijdrage. Voor auto’s die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de minimale CO2-bijdrage van toepassing tot en met 2025. Vanaf 2025 zal de bijdrage geleidelijk aan worden verhoogd om uit te komen op  31,15 euro per maand in 2028 (jaarlijkse indexatie niet meegerekend). Hoewel het op het eerste zicht niet zo lijkt, is ook hier is snel zijn met andere woorden de boodschap.

Correct advies is in deze transitietijd belangrijker dan ooit. Laat je bij de zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen dus zeker adviseren door de specialisten van Vancia Car Lease.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine