Waarom zijn SUV’s zo populair?

Febiac heeft de statistieken geanalyseerd én daar enkele conclusies uit getrokken: één nieuwe auto op drie in België is vandaag van het type SUV.

“De werkelijke offroad-capaciteiten van SUV’s zijn echter al jaren van ondergeschikt belang voor de meeste klanten. Een heel groot deel van deze auto’s wordt gekocht in tweewielaandrijving en is uitgerust met straatbanden. De klant valt wel voor deze voertuigen omdat ze praktisch en comfortabel zijn en er leuk uitzien.”

Toch roept het succes van de SUV ook vragen op. De milieubeweging en de anti-autolobby verwijten de autoconstructeurs én de klanten die voor een SUV kiezen, een gebrek aan milieubewustzijn. SUV’s zijn immers zwaarder en vangen door hun hogere bouw meer wind. Hetgeen leidt tot een hoger brandstofverbruik en dus meer CO2-uitstoot.

Twee gram

Sommigen durven zelfs beweren dat het succes van de SUV alle technologische vooruitgang van de voorbije jaren teniet heeft gedaan. En ze roepen in eenzelfde moeite op tot een ban van deze voertuigen.

Anderen beweren dat louter door het succes van de SUV de autoconstructeurs de CO2-doelstellingen voor 2020/2025 niet zullen halen. Dat verdient volgens Febiac een analyse en een ‘fact check’.

Febiac heeft hierover berekeningen en simulaties uitgevoerd: “Indien bijvoorbeeld niet 30% (zoals momenteel) maar slechts 15% (zoals 5 jaar geleden) van de nieuwmarkt van het type SUV was, dan zou de gemiddelde CO2-uitstoot 2 gram lager liggen dan momenteel het geval is. Twee gram verschil is niet te verwaarlozen, maar is evenmin van die orde om te kunnen beweren dat

  1. deze voertuigen de technologische vooruitgang en de CO2-daling teniet doen
  2. de uitdaging om de strenge CO2-doelstellingen te behalen zeker niet enkel ligt aan het succes van de SUV. Die twee gram die door het succes van de SUV ‘verloren’ is gegaan, is trouwens minder dan het effect van de verschuiving van de markt richting benzinewagens die aan de gang is…”

Een leeftijdskwestie?

FEBIAC merkt bovendien op dat het succes van de SUV zeker ook te maken heeft met de verouderende bevolking. “In 2020 zal één automobilist op drie in ons land ouder zijn dan 60. Precies het publiek dat veel belang hecht en nood heeft aan een makkelijke in- en uitstap. Ook dat valt met cijfers aan te tonen, in Nederland bijvoorbeeld is 70% van de kopers van een SUV ouder dan 55. Voor België zijn, omwille van de bescherming van de privacy, ons geen gegevens bekend. Maar de trend is vast niet erg verschillend.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!