Wallonië wil Vlaamse en Brusselse leasewagenbelasting voor eigen schatkist

Gisterennamiddag werd de Waalse minister van Financiën, Adrien Dolimont (MR), in de begrotingscommissie van het Waalse parlement om commentaar gevraagd over de fiscaliteit van de leasewagen. Het probleem is niet nieuw: aangezien leasemaatschappijen in Vlaanderen of Brussel gevestigd zijn, worden de leaseauto’s daar geregistreerd. Bijgevolg worden daar ook de verkeersbelasting en de BIV geheven. Tot nu alvast, want Minister Dolimont onderneemt actie. Dit is zijn plan om een deel van dit geld terug te vorderen voor Wallonië.

Dat leasing leidt tot een verlies aan belastinginkomsten is niets nieuws. Net als andere Waalse ministers van financiën heeft Adrien Dolimont het thema al aangekaart bij zijn Vlaamse collega, minister Diependaele (N-VA). ” We moeten vaststellen dat het momenteel niet mogelijk is om opnieuw te onderhandelen over een samenwerkingsakkoord om deze inkomstenverliezen voor Wallonië in te dijken”, legt de Waalse minister uit. “Ik betreur dit en ik geef niet op, maar ik stel voor om actie te ondernemen met de hefbomen die ons ter beschikking staan.

Adrien Dolimont heeft aangekondigd dat er voor het parlementaire reces een voorstel zal worden ingediend bij de Waalse regering.

“In principe is er – zo lijkt het mij – een morele verplichting voor de Waalse publieke diensten om in de toekomst de inschrijvingstaks en de verkeersbelasting in het Waals Gewest te betalen wanneer ze voor leasing kiezen”, geeft hij toe.

“Praktisch gezien is het heel eenvoudig en juridisch sluitend, zoals de professoren Benoît Bayenet en Marc Bourgeois hebben aangetoond in hun studies over dit onderwerp. In de aanbestedingsdocumenten die zijn opgesteld door de departementen van algemeen bestuur en de eenheden van openbaar bestuur, volstaat het om de verkeersbelasting en de motorrijtuigenbelasting uit de prijsbepalingsclausule te schrappen om de inning ervan in het Waals Gewest mogelijk te maken”.

De minister van Financiën van de MR is van plan om de nota samen met zijn collega belast met Plaatselijke Besturen, Christophe Collignon (PS), in te dienen. “Bij deze nota zal een modelclausule worden gevoegd. Alle voornoemde openbare besturen zullen er inspiratie uit kunnen putten”.

Hier volgt een uittreksel uit de standaardclausule over het vaststellen van de huurprijs:

“De aanbestedende dienst is verantwoordelijk voor :

  • alle kosten met betrekking tot het gebruik van het voertuig die niet inbegrepen zijn in de huurprijs. Voorbeelden: parkeerkosten, boetes, kosten voor het wassen van de auto, brandstof, enz.
  • de kosten van alle leveringen of diensten met betrekking tot het voertuig die niet uitdrukkelijk in de huurprijs zijn inbegrepen
  • (…)
  • inschrijvings- en wegenbelastingen”.

In eerste instantie zou de verplichting in haar geheel moeten gelden voor departementen van algemeen bestuur en eenheden van openbaar bestuur. “Er zal worden voorgesteld aan elke verantwoordelijke minister om een brief te sturen naar hun verschillende overheidsinstellingen met het verzoek om bij een nieuwe huurovereenkomst deze clausule op te nemen in het bijzondere bestek”, legt Dolimont uit. “De minister van Plaatselijke Besturen zal deze boodschap ook overbrengen aan de provincies, gemeenten en OCMW’s door middel van een brief of omzendbrief waarin de betaling van belastingen in Wallonië wordt aanbevolen.

De liberale minister voegde eraan toe: “Op langere termijn kan de regering overwegen om de wetgeving te wijzigen, wat een meer bindende oplossing zou zijn maar waarvan de uitvoering meer tijd in beslag zou nemen, om alle overheidsinstanties te dwingen binnen een specifiek kader ten gunste van de Waalse schatkist te werken. Wat betreft het verplichten van huishoudens en bedrijven die auto’s leasen om het bedrag aan wegenbelasting en inschrijvingsbelasting aan het Waals Gewest te betalen, zie ik op dit moment geen robuuste wettelijke oplossing die dit mogelijk zou maken.

Vóór hem had ook zijn voorganger Jean-Luc Crucke (die intussen van de MR naar les Engagés is overgestapt) geprobeerd zijn Vlaamse collega te overtuigen. Tevergeefs. “Je krijgt dit akkoord nooit rond”, snauwde André Antoine, voorzitter van les Engagés. “We hebben het zelf zo’n vijftien jaar geleden geprobeerd met minister Michel Daerden. Het mocht niet baten.

Volgens schattingen zal Wallonië tegen 2021 ongeveer 47 miljoen euro aan inkomsten mislopen.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine