WLTP of NEDC: is uniformisering aan de orde in uw vloot?

We weten dat de federale overheid dit jaar opnieuw de keuze laat tussen het gebruik van de WLTP- of NEDC 2.0 CO2-waarden voor de fiscale behandeling van bedrijfswagens (aftrekbaarheid, VAA en CO2-bijdrage). Verschillende lezers hebben ons de vraag gesteld of zij het gebruik van het ene of het andere in de vloot moeten standaardiseren. Ziehier het antwoord.

Moet het gebruik van WLTP- of NEDC-waarden worden gestandaardiseerd voor alle (nieuwe) voertuigen in een wagenpark of kan dit van geval tot geval worden bekeken? Dit is de vraag die verschillende FLEET.be lezers ons hebben gesteld.

(Her)lees:
Bedrijfswagens: alles over de fiscaliteit in 2021

We hebben de vraag gesteld aan de FOD Financiën. Het antwoord is duidelijk: fleetowners kunnen dat van geval tot geval zelf kiezen.

De fiscus staat dus toe dat de CO2-waarde in WLTP of NEDC wordt gebruikt ten voordele van de belastingplichtige.

Al is het toegestaan, een aanrader is het alleszins niet. Alleen al omwille van de administratieve rompslomp die komt kijken bij het werken met twee standaarden. En naarmate de vloot groter is, wordt dat probleem alleen maar groter.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine