WLTP: wat was het koopgedrag van de Europeaan in augustus?

We hebben het al eerder gepubliceerd: in België steeg het aantal inschrijvingen tot ongekende hoogten in augustus: +53%. De in voege treding van WLTP op 1 september had duidelijk een effect op de markt. En niet alleen bij ons. Jato publiceerde zonet de resultaten van 27 Europese landen. Op Zwitserland en Zweden na gingen alle landen erop vooruit …

In augustus jongstleden werden in totaal 1,17 miljoen wagens ingeschreven, oftewel een vooruitgang van 30% tegenover augustus vorig jaar. Daarmee is dit de meest succesvolle augustusmaand van de afgelopen 20 jaar.

Source : Jato

B2B

Vooral de B2B-markt is verantwoordelijk voor deze explosie. Die ging immers 38% vooruit (gegevens uit 15 landen). In augustus 2017 vertegenwoordigde de professionele verkoop 51% van de totale markt, eind augustus 2018 stond de balans op 59%.

De topmerken

Met veel zijn ze, de merken die van deze uitzonderlijke marktsituatie hebben geprofiteerd die ontstond aan de vooravond van de in voege treding van WLTP. Maar slechts drie sprongen echt in het oog.

Source : Jato

Volkswagen.  Het Duitse merk zag zijn volume met 45% toenemen, met een sterke vertegenwoordiging in de fleetmarkt, waar het aandeel met 56% steeg. Maar liefst twee derde van de wagens die in augustus van de band rolden, gingen richting professionals.

Renault. Het Franse merk kende een stijging van 72%, met bijna 100.000 geproduceerde wagens. De B2B inschrijvingen zagen hun aantal verdubbeld en staan nu voor 61% van de inschrijvingen van de Fransen

Audi. 33% : dat is de groei die geregistreerd werd door het merk met de vier ringen, met een vertegenwoordiging in de fleet van 73%.

Source : Jato

Wat voor wagens?

De SUV’s zien hun volume stijgen met 57%. Op kop de Nissan Qashqai, die zijn inschrijvingen zag verdubbelen, gevolgd door de Renault Captur en de VW Tiguan.

Met de Renault Clio, VW Polo en Dacia Sandero als sterkste vertegenwoordigers kenden ook de stadswagens een stijging qua volume: 25%, oftewel 225.000 eenheden.

Tot slot krijgt ook de dieselmotor nog altijd vertrouwen vanuit professionele hoek (+13%), in contrast met de particuliere kant (-10%). Toch kent benzine het meeste succes in de B2B met een sterke stijging van 68%.

#Auto #Fleet Management #Internationaal

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine