Zet goedkope brandstof de elektrische wagen een hak?

Je kan er niet omheen: de prijsdaling van ruwe olie is zowat de grootste die we de afgelopen decennia gezien hebben. Olietankers zijn mobiele opslagplaatsen geworden omdat er een enorm overaanbod is in de markt door COVID-19. Is dat goed nieuws?

Ja en nee, volgens Mark Pecqueur, van Thomas More Hogeschool:

“In eerste instantie is iedereen gelukkig. De consument zal zich niet zoveel zorgen meer maken over zijn brandstoffactuur en dus durven neigen naar het kopen van een voertuig met zwaardere motor. Maar dat betekent ook een stijging van de CO2 uitstoot. In een tijd, waarin de huidige constructeurs met hun gezamenlijke vloot onder de 95 gram CO2 per kilometer moeten duiken, om aan monsterboetes van de Europse Unie te ontsnappen, is dit eerder een nachtmerrie. Je komt dus tot het eigenaardige effect, dat de automotive sector, voor het eerst in zijn geschiedenis, niet echt gelukkig is met deze lage brandstofprijzen… Ze zorgen voor een lagere TCO van een brandstofwagen, daar waar de meerkost van een elekrische of plug-in hybride, in verhouding zal stijgen. Conclusie: optimaal, duurt deze situatie niet te lang. De autosector en het klimaat varen er wel bij, als de prijzen snel weer stijgen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!