Bedrijfswagens: genoeg geleuterd, feiten graag!

Renta Frank Van GoolFrank Van Gool is Algemeen Directeur Renta. Hij schreef onlangs volgend opiniestuk dat we integraal publiceren.

Dat ArcelorMittal een bedrijfswagen geeft aan elke werknemer doet sommigen pijn aan de ogen. Niet gehinderd door enig objectief cijferwerk nemen een aantal opiniemakers de gelegenheid te baat om de hakbijl boven te halen. Zogezegd weer eens een schepje bovenop het file- en milieuleed. De waarheid is verrassend anders…

Uit cijfers van Febiac blijkt dat sedert 2010 het professionele personenwagenpark namelijk minder snel groeit dan de het aantal particuliere wagens op de weg.  Op 5 jaar tijd kwamen er 5,5% meer particuliere personenwagens bij tegenover 4,1% bij professionelen. Het procentueel aantal bedrijfswagens in het totale Belgische wagenpark neemt dus af. Alleen in 2015 neemt dit aandeel terug lichtjes toe onder invloed van gelijkaardige schema’s zoals dat van Arcelor Mittal bij een aantal banken. De totale groei van het personenwagenpark neemt dan weer af, zodat je gerust kan stellen dat dit soort transacties gewoon een substitutie betekenen van bestaande particuliere wagens.

Fileleed

Bedrijfswagens vertegenwoordigen dus slechts 20% van het totale Belgische personenwagenpark. Uit een KPMG-studie uit 2011 blijkt dat het gemiddeld aantal gereden kilometers van de beroepsactieven met privévoertuig (28.858 km) slechts iets beneden dat van de werknemers met bedrijfsvoertuig (29.596) ligt. En daarbij niet vergeten dat een firmawagen eerder zal gebruikt worden bij privé-verplaatsingen dan een eventueel ander particulier voertuig dat ook voor de deur staat… dus met de vermeende ‘overconsumptie’ aan kilometers door firmawagens valt het in de praktijk reuze mee…file

Uit een recente ondervraging door het magazine Fleet blijkt trouwens dat 88% van de gebruikers van een bedrijfswagen hun woon-werkverplaatsing gewoon met hun privé voertuig zouden doen moesten ze geen firmawagen meer hebben.

Het fileleed is vooral een probleem van infrastructuur en ruimtelijke ordening in dit land.

Taxshift

Een afschaffing of grondige wijziging van de fiscaliteit van de firmawagens is eerder een sociaal dan een fiscaal vraagstuk. Als werkgevers de uitgaven voor firmawagens moeten omzetten naar bruto-loonkost en ter compensatie een algemene lastenverlaging wordt doorgevoerd, betekent dat een verschuiving van inkomen van degenen die vandaag een firmawagen hebben naar degenen die er geen hebben. Waarom zou je dit willen doen? Met dezelfde argumentatie zou je dan fiscale voordelen toegekend aan bv. maaltijdcheques of pensioenplannen dan ook moeten herzien, want ook daar zijn er werknemers die hiervan genieten en anderen die er niet van genieten.

Bedrijfswagens worden, ondanks alles wat daarover beweerd wordt, behoorlijk belast

Bedrijfswagens worden, ondanks alles wat daarover beweerd wordt, behoorlijk belast: zeer beperkte aftrek van de BTW, gedeeltelijk verworpen als aftrekpost in de vennootschapsbelasting, belasting op het voordeel van alle aard voor privé-gebruik, solidariteitsbijdrage RSZ + alle andere belastingen zoals wegentaks, BIV, accijnzen die evengoed op bedrijfswagens als op privé-wagens van toepassing zijn. Het is niet omdat de lasten op zuiver bruto-loon extreem hoog zijn in dit land, dat de lasten op bedrijfswagens laag zijn.

DSC_1401-optimizedMilieu

22% van de beroepsbevolking in Vlaanderen en Brussel heeft een firmawagen, in Wallonië is dit 15%. Heeft te maken met een grotere tewerkstelling in de privésector in Vlaanderen en Brussel. Hoewel slechts 20% van alle wagens op de weg bedrijfswagens zijn, heeft in 30% van de Belgische gezinnen minstens één van de gezinsleden een firmawagen. Dat zijn zeker niet allemaal luxewagens, maar bezorgt aan deze families, die tot de hardwerkende middenklasse behoren, een betaalbaar mobiliteitscomfort met vrij recente en dus schonere (uitstoot) voertuigen. De CO2-uitstoot van nieuw verkochte leasingwagens ligt gemiddeld 10% onder de CO2-uitstoot van nieuw verkochte privé-voertuigen. Het wagenpark bedrijfswagens is gemiddeld de helft jonger dan privé-wagens.

Economie

Een bedrijfswagen is ook een boost voor de economie want is een gedeelte van de verloning waarmee een gegarandeerde consumptie gepaard gaat: er wordt namelijk een nieuwe auto aangekocht, terwijl als je dit aan de vrije keuze van de werknemer overlaat, die bv. eerder voor een tweedehandswagen zal kiezen én langer zal rijden met zijn voertuig (dat bovendien meer vervuilt). Bedrijfswagens vertegenwoordigen 50% van de nieuwverkopen van voertuigen in België (particulieren kopen ook tweedehands, vandaar dat bedrijfswagens slechts 20% van de rijdende vloot aan wagens uitmaken maar wel 50% van de nieuwverkopen)

De autosector beseft als geen ander dat de mobiliteitsrecepten van vandaag wellicht niet die van morgen zijn. Wij omarmen concepten als multimodaliteit en mobiliteitsbudget. Voor een aantal werknemers, bijvoorbeeld degenen die in een stedelijke omgeving wonen en of werken, kan dat voordelen opleveren.ArcelorMittal

En wat met ArcelorMittal?

Productie van staal gebeurt niet in in een stadscentrum en doorgaans door mensen die in ploegensystemen werken,  met verplaatsingsbehoefte op momenten dat het openbaar vervoer of de fiets minder aangewezen of simpelweg onmogelijk zijn.

Wie heeft er iets op tegen dat dit dan met de nieuwste, veiligste, zuinigste en meest milieuvriendelijke voertuigen gebeurt?