Boeteplatform: BFFMM wil een maandelijks rapport!

radar

Op 16 september lanceerde Renta Solutions een platform dat de Federale Politie toelaat om de boetes rechtstreeks te sturen naar de bestuurders van een leasingwagen. Dankzij dit platform kunnen zowel de leasingmaatschappijen als de werkgever overgeslagen worden als tussenstation. Dit boeteplatform draagt de naam: Fines Management Services (FMS).

De Association Francophone des Fleet Managers (AFFM) zal de vertegenwoordigers van Renta Solutions eind van deze week ontmoeten met een aantal verzuchtingen. De mening van de BFFMM (Belgian Federation for Fleet and Mobility Management) kennen we nog niet maar er zou wel contact geweest zijn met de Franstalige collega’s om een aantal zaken af te toetsen.

“Er staat nog geen onderhoud met Renta Solutions op het programma omdat we eerst binnen de BFFMM een gemeenschappelijk standpunt willen innemen”, zegt Ronny Van Den Driesch, vice-voorzitter van de BFFMM ons.

Wat met het bedrijfsimago?

Niettemin heeft Ronny Van Den Driesch wel een aantal bedenkingen over FMS die we ook horen bij de AFFM: “Het is een goed idee omdat het de administratie zal verminderen. Maar in zijn huidige vorm stelt het ons toch ook voor een aantal problemen. Als de chauffeur zijn boete correct en op tijd betaalt, zullen we niet meer op de hoogte zijn van hoe onze werknemers zich gedragen  op de weg … dit terwijl we toch burgerlijk aansprakelijk voor ze zijn. Dat is potentieel schadelijk voor de onderneming (en zijn CEO) die de werknemers tewerkstelt. Bovendien, en dan praat ik als vlootverantwoordelijke van Carglass, leg ik verbanden tussen de ontvangen PV’s en de statistieken van ongelukken. Die link is er niet altijd maar toch dikwijls.”

Oplossing: een maandelijks rapport !

Terwijl AFFM tevreden zou zijn met een kopie van de PV, stelt Ronny Van Den Driesch toch een meer doorgedreven oplossing voor: “Het zou ideaal zijn indien de leasingmaatschappij ons een maandelijks rapport van de boetes kan geven.” Maar volgens ons zal dat voor problemen zorgen omdat leasingmaatschappijen geen toegang hebben tot FMS, behalve om het platform te voeden dan. “Dan is het aan de verhuurders om tot een akkoord te komen met het parket, zodat dit toch mogelijk wordt …”

Maar ook dat voorstel roept vragen op. Je kan moeilijk van juridische instanties gaan verwachten dat ze rapporten gaan opstellen voor de klanten van leasingmaatschappijen. Indien deze laatste de toegang zouden krijgen tot FMS om zelf de rapporten op te stellen, zouden ze op zijn minst verantwoorden dat ze hun prijzen niet naar beneden halen. Maar dan kom je weer in een andere discussie terecht: “de bescherming van de privé-sfeer van de bestuurders“, zoals de voorzitter van Renta, Michel Van Den Broeck, zei tijdens de lancering van FMS.