Frank Van Gool: de uitdagingen van Renta

In de aanloop naar de Renta Happening zette Frank Van Gool, directeur van Renta,de visie van de federatie op papier en ook de uitdagingen waar de sector voor staat. Hij deelde die visie tijdens de introductie van het event ..

“De hoge loonlasten vormen uiteraard een objectieve bondgenoot voor de groei van de bedrijfswagenmarkt. Dat dit een ‘probleem’ is dat ‘aangepakt’ moet worden is bon ton in de media en de politiek lijkt dit credo over te nemen.”

Er is voor heel veel mensengeen treffelijk alternatief voor de auto om de mobiliteitsbehoeften te voldoen. Dan
toch beter in een recente, veilige, comfortabele en relatief schone bedrijfswagen?”

“Mobiliteitsbudget, een motivator” *

“De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we de afgelopen jaren een relatieve rust gekend hebben in de fiscaliteit rond bedrijfswagens. Er werd links en rechts wat gesleuteld aan aftrekbaarheden die bedrijven moeten motiveren om voor groenere voertuigen te kiezen, wat op zich te verdedigen is.

Wat vervelender is, is de aankondigingspolitiek zonder concrete details van bepaalde maatregelen waarbij niemand nog weet waar de klepel hangt. Neem nu het mobiliteitsbudget. Een concept dat onze sector omarmde als motivator om alternatieve verplaatsingen voor de bedrijfswagen te bevorderen maar wat uitgehold werd tot een banaal cash for car verhaal. Bij het schrijven van deze tekst was nog altijd niet duidelijk hoe het systeem precies in zijn werk gaat, bijna een jaar na de eerste aankondiging ter zake door de politiek.”

Het probleem van de ontdieseling *

De politieke geldingsdrang op het vlak van vergroening speelt ook: diesel is het nieuwe no good, elektrisch is de toekomst. Daarom vindt men dat bedrijfswagens vroeg of laat geen verbrandingsmotor meer mogen hebben. Als men werkelijk wil vergroenen is het dan niet beter naar de oudste, meest vervuilende voertuigen te kijken in plaats van de best in class als eerste aan te pakken?

De ontdieseling stelt onze sector voor een aantal onzekerheden. Leasingmaatschappijen zijn in de eerste plaats beheerders en beheersers van risico’s, onder andere voor wat de tweedehandswaarde van een voertuig betreft.

De particulier in Vlaanderen is onder invloed van de fiscale wijzigingen massaal naar benzine overgestapt de laatste maanden. 69% van hen kiest voor de aanschaf van een nieuw voertuig voor een benzine, slechts 28% diesel en de rest alternatieven. Voor leasingwagens is dit 21% benzine en nog steeds 76% diesel (komende van 83% in 2016). Gelukkig is de tweedehands leasingmarkt vooral exportgericht. Met de dieselprijs die binnenkort op hetzelfde niveau als de benzine komt zal het dieselaandeel ook bij leasemaatschappijen nog verder afnemen.”

Privacy en strijd tegen terreur *

“Korte-termijn verhuurders zullen binnenkort meer informatie met de overheid moeten delen over de bestuurders, in het kader van de strijd tegen het terrorisme. In ruil vragen we de overheid om verlost te worden van de kentekenaansprakelijkheid voor retributies, kilometerheffingen etc. zodat deze administratieve en financiële last wegvalt. Dit alles moet gebeuren in een context van wijzigende privacywetgeving in 2018

(GDPR). De maatschappij heeft nood aan meer veiligheid en dus transparantie, maar de politiek doet de deur steeds verder dicht als het gaat over privacy.

We pleiten ervoor om naar een stabiel fiscaal kader te gaan, waarin vergroening centraal staat en waarbij er ook sturende mogelijkheden zijn om de congestie aan te pakken. We zullen hier de komende tijd voorstellen rond uitwerken in samenwerking met onze zusterfederaties Febiac en Traxio. Een evenwicht tussen rendabele businessmodellen, ecologie, economie en maatschappelijk welzijn staan daarbij centraal. Onze leden werken daar graag aan mee.

* De tussentitels werden toegevoegd door de redactie.