Guy Van Gaever (Opel): “Bedrijfswagen inpassen in bredere mobiliteit wordt uitdaging voor de toekomst”

Guy Van Gaever is geen onbekende in de automobiel- en fleetsector. Hij was de afgelopen vier jaar Managing Director bij Koopman Automotive Solutions BV en daarvoor Corporate Sales Director voor Nissan en Fleet & Used Cars Manager van de Fiat Group. Hij leidt nu het vernieuwde B2B-departement van Opel Belgium.

U was de afgelopen jaren actief voor Koopman Automotive Solutions. Ook automobielsector maar toch iets totaal anders dan fleetmanager. Klaar voor de nieuwe uitdaging?

Guy Van Gaever: Ik heb de afgelopen jaren enorm veel bijgeleerd en dan natuurlijk vooral over het logistieke gedeelte van de business en over remarketing. En dat zijn zaken die ik ook in mijn nieuwe functie zal kunnen gebruiken. Bij Koopman heb ik trouwens ook de tender voor remarketing van Opel binnengehaald. Ik ben blij dat ik daar toen goed werk heb geleverd want dat komt nu goed van pas (lacht). Maar om te antwoorden op uw vraag: ja, klaar voor de uitdaging en heel blij dat ik mijn bijdrage kan leveren aan een sterk merk zoals Opel.

Er is bij Opel een vernieuwde B2B-structuur. Kan je schetsen hoe die er uitziet en wat jouw rol daar in is?

We hebben een duidelijke scheiding tussen de particuliere- en de B2B markt doorgevoerd. Sales Director Sam Vilain focust zich op de particuliere markt en hij zorgt er ook voor dat de leads bij de dealers goed worden opgevolgd. Ik hou me bezig met alles wat aan bedrijven wordt gefactureerd, zowel op het vlak van fleet, remarketing en lichte bedrijfsvoertuigen.

Hoe zien de eerstkomende weken en maanden er voor je uit in je nieuwe job?

Ten eerste heb ik het plezier van met heel wat nieuwe mensen te leren werken in wat ik als een warm bedrijf zou omschrijven. Voor ons wordt het een heel drukke periode. Enerzijds is er het Autosalon maar in het zog van het 100-dagen-plan zijn we ook een volledig nieuwe commercieel beleid aan het invoeren. We bespreken dat momenteel met de dealers.

Wat zijn de grootste verschillen in de fleetmarkt als je vergelijkt met enkele jaren terug?

Toen ging het vooral over TCO en fiscaliteit. Het zijn nog altijd belangrijke factoren bij de samenstelling van een wagenpark maar in gesprekken met klanten merk je dat mobiliteit in de brede zin meer naar voor geschoven wordt. De firmawagen is nog steeds heel populair in België maar je ziet wel dat hij steeds meer wordt ingepast in een breder kader van mobiliteit.

Welke modellen worden uw speerpunten in het fleetsegment de komende maanden?

Voor het komende jaar verwachten we heel veel van de Insignia en de Grandland X bij de user-choosers. Beide modellen zijn met hun imago en afwerking topwagens. Ik ben heel blij dat ik dergelijke kwalitatieve producten mag verkopen aan bedrijven. Maar ons gamma is breed genoeg om voor ieder type bestuurder van een bedrijfswagen een oplossing te bieden. Vooral de Corsa en de Astra zijn echte dealmakers, niet zelden gaat het om grote bestellingen tot 200 wagens in één keer. Wat de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen betreft, kijken we uit naar de lancering van de nieuwe Combo.

Kunnen de Belgische klanten dit jaar nog met een Ampera E rijden?

Jammer genoeg niet. De vraag ten opzichte van de productie is gewoon te groot. Daarom wordt voorrang gegeven aan vier markten die verder staan op het vlak van laadinfrastructuur, namelijk  Noorwegen, Duitsland, Nederland en Zwitserland.  De markt voor elektrische voertuigen is daar groter en dus commercieel interessanter. Voor Belgische klanten is het nog wachten tot begin 2019. Anderzijds zetten we de elektrificatie van het totale gamma tegen 2024 wel door. Tegen dan zal er van ieder model binnen het gamma een elektrische variant worden aangeboden, hetzij volledig elektrisch, hybride of plug-in hybride. De 100% elektrische Corsa zal de spits afbijten. Van de Grandland X zal er vanaf begin 2019 ook een hybride variant worden aangeboden.

Ik geloof trouwens sterk in de elektrificatie van het wagenpark. Maar we moeten daar ook realistisch in durven zijn. De verbrandingsmotoren gaan ook de komende jaren hun rol blijven opeisen. In de Belgische context zou het ook nuttig zijn dat men eens nadenkt over wat men nu echt wil. Enerzijds ambitieus op het vlak van elektrificatie en anderzijds wordt een fiscale regelgeving in elkaar geknutseld die plug-in hybrides bestraft. De logica daarvan ontgaat mij en ik ben zeker niet de enige.