Komt Opel binnenkort in PSA-handen? [update]

De PSA Group (Peugeot, Citroën en DS) is de mogelijkheden aan het bekijken om de Europese activiteiten van General Motors (Opel en Vauxhall) over te nemen. De woordvoerder van het Franse bedrijf liet zich dit afgelopen dinsdag ontvallen.

In 2012-2013 nam GM een belang in PSA, maar het kwam zeer snel terug van deze beslissing. De samenwerking werd uiteindelijk beperkt tot een industriële samenwerking rond keurig afgelijnde projecten. Eén en ander mondde uit in de gemeenschappelijke productie van een klein bedrijfsvoertuig, de Vigo (PSA-fabriek in Spanje), die volgend jaar op de markt komt. De productie van zowel een ludospace in Zaragoza (Spaanse GM-fabriek) als een crossover in Sochaux, historisch bastion van PSA, zijn ook het resultaat van de samenwerking tussen beide groepen.

15 miljard verlies voor GM sinds 2000

De Europese activiteiten van GM gingen in 2016 gepaard met een verlies van 257 miljoen dollar. Dit bracht het totale verlies van de Europese tak van de mastodont uit Detroit op 15 miljard dollar sinds 2000.

In 2013-2014 flirtte PSA dan weer met het bankroet. De meubelen konden toen gered worden dankzij een financiële injectie van het Chinese Dongfeng en de Franse staat. 2015 werd afgesloten met een nettowinst van 1,2 miljard euro.

Winstgevende markten in het vooruitzicht?

De toenadering tussen beide merken zou hen ongetwijfeld een kritische massa opleveren op het vlak van de productie. Vorig jaar schreef PSA zo’n 3,15 miljoen voertuigen in. In dezelfde periode gingen er bij Opel en Vauxhall zo’n 1,2 miljoen wagens over de toonbank.

De rekening is dan ook snel gemaakt: samen zouden ze goed zijn voor ca. 4,5 miljoen ingeschreven voertuigen. Dit zal hoe dan ook niet volstaan om de concurrentie aan te gaan met kleppers als Volkswagen, Toyota of Renault-Nissan.

De interesse heeft zeker ook te maken met de recente aankondigingen van beide bedrijven: PSA vond met CK Birla Group een partner in Indië, terwijl Opel er vanuit gaat dat Rusland tegen 2020 kan uitgroeien tot de belangrijkste afzetmarkt. Voeg daar nog de Chinese hefboom van PSA aan toe… Samen zouden ze zonder twijfel een stuk sterker staan om zich op de opkomende markten te lanceren.

Wat nu al (zo goed als) zeker is, is dat de integratie opnieuw zware gevolgen zal hebben voor de tewerkstelling…

Statement Opel: “Geen garantie dat een akkoord zal bereikt worden”

General Motors heeft gereageerd: “Sinds 2012 hebben General Motors en PSA Group een alliantie doorgevoerd, die tot op heden drie projecten in Europa omvat en substantiële synergiën voor de twee groepen genereert. Binnen dit kader onderzoeken General Motors en PSA Group eveneens geregeld de mogelijkheden voor bijkomende uitbreiding en samenwerking. PSA Group en General Motors bevestigen dat zij een groot aantal strategische initiatieven bestuderen die erop gericht zijn de winstgevendheid en de operationele efficiëntie te verbeteren, met inbegrip van een mogelijke overname van Opel/Vauxhall door PSA. Er is geen garantie dat een akkoord zal bereikt worden.”