[Videos] And the Lease Car of the Year 2017 is…

Toen de Opel Vectra in 1991 de allereerste Lease Car of the Year-award kreeg toegestopt, kon haast niemand vermoeden dat de prijsuitreiking zou uitgroeien tot één van de meest prestigieuze binnen de Belgische fleetsector. Ook dit jaar rekende organisator Alphabet op de kritische blik van FLEET om de winnaar van de 25e jubileumeditie aan te duiden. Het relaas van een bloedstollende afvallingskoers…

Categorie Economy

Op 17 maart werden de 12 genomineerde wagens samengebracht in de omgeving van het Waals-Brabantse Jodoigne voor een vergelijkende rijtest, waarna de vakjury zijn oordeel mocht vellen. Alphabet had verschillende roadbooks uitgestippeld om de 12 aanwezige wagens in hun natuurlijke habitat te kunnen beoordelen.
De compacte wagens kregen een stedelijk en interstedelijk parcours voor de wielen geschoven, met een combinatie van slingerende achterafbaantjes, kleine dorpskernen en kaarsrechte verbindingswegen. Op dat gevarieerde parcours was het eigenlijk de comfortabele Citroën C3 die het beste compromis kon voorleggen, met een goed veercomfort, dito wendbaarheid en een opvallend vinnige 1.2 PureTech-driecilinder. De Nissan Micra scoorde dan weer goede punten met het sportieve karakter van zijn 0,9 liter-turbobenzine, maar de korte verhouding van de manuele vijfbak zorgde voor een hogere verbruiksfactuur en een prominent aanwezig motorgeluid, dat niet door alle juryleden gesmaakt werd. Hoewel de Citroën C3 als beste uit de field test kwam, ging de eindoverwinning alsnog naar de Renault Clio, omdat hij volgens de specialisten van Alphabet de beste TCO-waarden kon voorleggen. Zo toonde de koele rekenaar zich alsnog de betere van de aimabele Citroen C3, die veel meer joie-de-vivre uitstraalt dan zijn landgenoot, en de dynamischere Nissan Micra, wiens agressieve look niet in de smaak viel bij de vrouwelijke juryleden. En da’s een opvallende vaststelling, als je weet dat de vorige Micra – het bolhoedje – vooral bekritiseerd werd omwille van zijn te vrouwelijke looks…

  1. Renault Clio
  2. Nissan Micra
  3. Citroën C3

Categorie Business

Een categorie hoger nam de hybride Hyundai Ioniq de handschoen op tegen twee SUV’s: de Audi Q2 en de in België bijzonder vlot verkopende Peugeot 3008. Een drietal dat – gezien hun verschillende postuur en aandrijving – op het eerste gezicht moeilijk te vergelijken valt, en die indruk werd alleen maar bevestigd tijdens het testrijden zelf. Hyundai heeft zichzelf duidelijk overtroffen met de Ioniq, die zijn groene voet zonder schroom naast die van de Toyota Prius mag zetten. Bovendien schakelt de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling veel natuurlijker dan de traploze automaat die onder de Prius huist, en oogt het prijskaartje (vanaf 26.899 euro) bijzonder aantrekkelijk voor een hybride wagen. Een heel ander verhaal krijgen we wanneer we even later overstappen in de (goed uitgeruste) Audi Q2 met 1.4 TFSI-motor, wiens eindfactuur vlotjes boven de 37.000 euro uittorent. Daarvoor krijg je gelukkig wel een auto die zich visueel onderscheidt van de rest van het grote Audi-pak. Die guitige look en dynamische pose trekt de compacte SUV bovendien ook door op vlak van rijgedrag, zonder het rijcomfort uit het oog te verliezen. De afwerking binnenin had voor een premiumproduct – en al zeker voor een Audi – daarentegen van een iets beter allooi mogen zijn, zeker als je ziet hoeveel progressie de concurrentie van Peugeot op dat vlak geboekt heeft. De 3008 scoorde logischerwijze bijzonder veel punten met zijn piekfijne interieur, maar kon ook op vlak van rijcomfort en design op veel bijval rekenen bij de aanwezige juryleden. Met de 130 pk sterke 1.2 PureTech-benzinemotor en de gekende 1.6 BlueHDi-diesels heeft de 3008 bovendien aantrekkelijke fleetmotorisaties in de aanbieding, terwijl de restwaarde merkelijk hoger wordt ingeschat dan bij zijn voorganger. Al bij al boekte de Peugeot dus een makkelijke zege in de Business-categorie, het was dus vooral afwachten of dat volstond om zich ook tot algemeen eindwinnaar te kronen…

  1. Peugeot 3008
  2. Audi Q2
  3. Hyundai Ioniq

Categorie Business+

Het zal wellicht weinigen verbazen dat de twee hoogste categorieën vooral gedomineerd werden door de Duitse premiummerken, die drie van de in totaal zes nominaties voor hun rekening namen. In de Business+-categorie maakte Audi indruk met zijn A5 Sportback, een verfijnde reisberline die zopas volledig vernieuwd werd. Alfa Romeo gaf tegengas met de verleidelijke Giulia, een wagen die – zo mochten we aan den lijve ondervinden – heel wat emoties losweekt bij zowel de voorbijgangers als de juryleden zelf. En dan was er nog Skoda, dat uit een veel praktischer vaatje tapte met zijn gloednieuwe Kodiaq. Na de vergelijkende tests was het uiteindelijk toch de Audi die het laken naar zich toetrok, al was het verschil tussen de drie kandidaten wel bijzonder klein. De Skoda oogstte lof met zijn ongelofelijke ruimte-aanbod voor zowel passagiers als hun bagage (met een koffer die groter is dan die van een Superb Combi!), terwijl de Giulia zoals verwacht de schoonheidsprijs kreeg toebedeeld én vriend en vijand verraste met zijn messcherp stuurgedrag. Het volstond echter niet om zijn mindere interieurafwerking te compenseren, een domein waarin Audi al jarenlang heer en meester is. Aan het einde van de rit was het dus de Audi A5 die doorstootte naar de finale, maar eigenlijk hoefden de twee andere kandidaten nauwelijks onder te doen…

  1. Audi A5
  2. Alfa Romeo Giulia
  3. Skoda Kodiaq

Categorie Executive

Voor de jury kon overgaan tot het verkiezen van de Lease Car of the Year, moest er nog een winnaar aangeduid worden in de Executive-categorie. Daar namen de Volvo V90 en de Audi Q5 het op tegen de BMW 5 Reeks, drie ijzersterke fleetproducten in een veeleisend segment waar zelfs de kleinste details het verschil kunnen maken. En zo geschiedde ook: vermits de Audi, de Volvo en de Beemer elkaar aanvankelijk geen duimbreed toegaven, moest de vergelijkende rijtest voor de ultieme afscheiding zorgen. De Volvo V90 kaapte meteen de eerste punten weg voor meest sfeervolle woonkamer, die door veel juryleden boven de klinische afwerking van de Audi en de BMW werd geplaatst. Dat hij als enige break uit het gezelschap ook de meest bruikbare kofferruimte ter beschikking had, leverde hem opnieuw een kleine voorsprong op. Tijdens het rijden viel op dat de Audi Q5 duidelijk wat overtollige kilo’s heeft afgeschud ten opzichte van de vorige generatie, terwijl ook de toevoeging van Audi’s Virtual Cockpit een absolute meerwaarde betekent. Net daarom is het ook zo jammer dat hij op designvlak geen grote bakens heeft verzet, en braafjes binnen de Audi-lijntjes blijft kleuren.

Hetzelfde zouden we eigenlijk kunnen (en moeten) zeggen over BMW’s nieuwe 5 Reeks, die al jarenlang – sinds de revolutionaire Bangle-BMW uit 2003, eigenlijk – hetzelfde designpad bewandelt. Nochtans is de nieuwe 5 Reeks onderhuids grondig vernieuwd, met een tot 100 kilogram lichtere architectuur en een aantal nieuwe comfort- en technologische snufjes die rechtstreeks overgewaaid komen uit de grotere 7 Reeks. Daaronder ook de Gesture Control, waarbij je via een aantal gepredefinieerde armbewegingen het infotainmentsysteem kan bedienen. Voorts noteerden we op onze 520d-testwagen ook een nieuwe temperatuurregeling voor de zetelverwarming, die automatisch verwarmt of ventileert tot de vooraf ingestelde temperatuur is bereikt. Onderweg toonde de 520d zich vooral een volleerde kilometervreter, zeker in combinatie met de uitstekende ZF-achttrapsautomaat. Het geluids- en het zitcomfort zijn van een uitstekend niveau, ook op de achterbank is het aangenaam toeven en dankzij een arsenaal aan actieve en passieve rijhulpsystemen laat de BMW 5 zich haast vanzelf naar zijn eindbestemming piloteren. Kortom: een echte klasbak, deze 5 Reeks. In de field test liet hij bijgevolg zowel de Volvo V90 en de Audi Q5 achter zich, waardoor hij zich als allerlaatste kwalificeerde voor de eindstrijd.

  1. BMW Reeks5
  2. Volvo V90
  3. Audi Q5

Conclusie: the Beemer takes it all

Die ultieme jump richting finale bleek meteen ook bepalend voor de einduitslag, vermits de BMW zijn wiel in de laatste rechte lijn nog nét voor dat van de zegezekere Peugeot 3008 wist te plaatsen. Met een verpletterende score in de field test, een lage TCO en zijn bijzonder waardevaste reputatie liet de BMW 5 Reeks ook de Renault Clio en de Audi A5 achter zich, waardoor hij zich voortaan een jaar lang de Lease Car of the Year mag noemen. Met de complimenten van de jury.