Mitsubishi Space Star: Ruimtewonder

mitsubishi-mirage-to-be-sold-as-space-star-in-europe_5-w800-h600De Mitsubishi Space Star moet de kleine Colt doen vergeten. Laat ons eerlijk wezen: zo moeilijk is dat niet. De Japanners kozen resoluut voor tabula rasa en komen nu met een gloednieuwe stadswagen voor de pinnen. Een goeie zet? Wij menen van wel.

De Mitsubishi Space Star is een wereldauto. Het is Mitsubishi’s antwoord op de groeiende behoefte aan compacte en zuinige stadswagens waar je toch vijf personen of een volle winkelkar in kwijt kan, en eventueel zelfs een comfortabel daguitstapje richting kust mee kan ondernemen. Om die beloftes in te lossen, ontwierpen de Japanners een auto met relatief compacte buitenafmetingen (3,71 meter), een laag eigengewicht (845 kilogram) en een doordacht interieur.

Met een kofferruimte van 235 liter breek je natuurlijk geen records, maar het is wel opvallend hoeveel binnenruimte de Japanners hebben weten te creëren. Zelfs op de achterbank vinden normaal gebouwde volwassenen makkelijk een comfortabele stek.

De Space Star wordt aangedreven door een 1 liter met 71 paarden of een 1,2 liter-driecilindermotor van 80 pk. Wij reden de krachtigste versie van de twee, een bijzonder levendige krachtbron die gretig in de toeren klimt en er bovendien nog een voor een stadswagen bijzonder aangename soundtrack op nahoudt. Bij een normale rijstijl kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,1 liter/100 km. Respectabel, zonder meer.

De grootste troef van de Space Star is echter z’n uitstekende rijcomfort: vermits deze auto het op verschillende continenten tegelijk moet waarmaken – en er zijn heus wel slechtere wegennetten dan het onze – weet de kleine Japanner bijzonder goed raad met hobbels, putten en andere oneffenheden. Dat die zachte set-up een scherp en snedig bochtengedrag in de weg staat, nemen we er voor lief bij.

Standaard beschikt elke Space Star over stabiliteitscontrole, stuurbekrachtiging, ABS met EBD, een remassistent, 6 airbags, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare ramen vooraan. Als Inform-uitvoering wordt hier een startstop-systeem, airco, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en een (naar onze bescheiden mening iets te opzichtige) achterspoiler aan toegevoegd.

Onze testwagen met 1,2 liter-motor is dan weer uitsluitend beschikbaar in het duurdere Intense+-niveau. Al is het woord duur hier absoluut niet op zijn plaats, want de goedkoopste Space Star verandert al voor 9.490 euro van eigenaar.