75 jaar Volkswagen import door D’Ieteren aan de hand van enkele belangrijke modellen

17 maart 1948. Onder impuls van Pierre D’Ieteren begint het gelijknamige bedrijf met de invoer van een “toegankelijke, betrouwbare en zuinige” auto: de Volkswagen Kever. Dit wordt het begin van een succesverhaal, met enkele topmodellen.

Vandaag viert D’Ieteren de 75e verjaardag van de ondertekening van het importcontract van Volkswagen voor België. Een historische overeenkomst die het bedrijf, dat nu meer dan tweehonderd jaar bestaat, geleidelijk aan zou leiden tot de belangrijkste importeur op de Belgische markt dankzij een aantal bestsellers die geschiedenis hebben geschreven.

Het contract tussen de Anciens Établissements D’Ieteren Frères en de Volkswagenfabriek, die toen nog onder Engels bestuur stond, werd op 17 maart 1948 ondertekend onder impuls van Pierre D’Ieteren. Als hoofd van het familiebedrijf voelde hij de vraag naar een toegankelijke, betrouwbare en zuinige auto aankomen. Hij zag in de kleine Volkswagen de perfecte manier om de automobiliteit te democratiseren. Dit was een grote stap in de geschiedenis voor D’Ieteren, dat al actief was in de automobielsector met de import van Amerikaanse Studebaker-auto’s.

50.000 frank voor een kever

De eerste Kevers komen nog in hetzelfde jaar via wegtransport bij ons aan. De basisversie van de auto kost vijftigduizend Belgische frank. Hij is erg avant-gardistisch qua concept en productiemethode en de Kever wordt niet alleen bij ons, maar ook op tal van andere markten een opzienbarend succesverhaal. Het eerste model is ontwikkeld door Ferdinand Porsche en voorzien van een 1.131 cc grote luchtgekoelde viercilindermotor die 25 pk levert. De Kever weegt minder dan 700 kg, haalt een topsnelheid van 100 km/u en verbruikt slechts 7 tot 8 liter benzine per 100 km.

Tussen 1954 en 1975 zal de Kever ook in de Brusselse fabriek van D’Ieteren in Vorst worden gebouwd, naast de Studebaker. In totaal zullen er 1.143.664 exemplaren van de Belgische montageband rollen.

Op 31 december 1970 wordt de fabriek door Volkswagen AG overgenomen en de nieuwe firma ‘Volkswagen Bruxelles S.A. – Brussel N.V’ boven de doopvont gehouden. Vanaf de jaren zeventig zullen verschillende andere modellen van de merken Volkswagen, Iltis, SEAT en Audi van de assemblagelijn rollen.

De Transporter

Vanaf 1950 wordt de Transporter in ons land ingevoerd. Meer zelfs, hij wordt hier ook geproduceerd. Vanaf februari 1954 wordt hij geassembleerd in de fabriek van Vorst, naast twee andere legendarische Volkswagen-modellen: de Kever en de Karmann-Ghia. In totaal zullen 16.560 exemplaren van de Transporter de Brusselse fabriek tussen 1954 en 1962 verlaten.

Op bijna 73 jaar tijd zal hij 7 generaties afleveren, van de T1 tot de T7, en heel recent ook een elektrische versie die de naam ID. Buzz kreeg. Het opvallende design van de ID. Buzz komt voort uit het lijnenspel van de T1 wat hem meteen herkenbaar maakt als de opvolger van de beroemde busjes, de successtory, van Volkswagen.

De Golf, de wereldwijde bestseller

Bij zijn lancering in 1974 neemt de Golf in het Belgische aanbod van het merk plaats naast de Kever, de Passat (in 1973 gelanceerd), de Scirocco, maar ook de modellen 181, K70 en de Transporter T2. De Polo volgt een jaar later en het drievolumemodel Derby kort nadien.

De Golf, waardige opvolger van de Kever, verwerft in België meteen de rol van locomotief en bestseller van het merk. Hij wordt de marktreferentie, de universele gezinswagen waarmee concurrenten zich vergelijken.

In tegenstelling tot de Kever zal de Golf talrijke versies hebben: Cabriolet, Variant, Country, Rally, Plus, Sportsvan, Ecomatic en zelfs een elektrische versie.

Bij zijn lancering in 1974 hebben dieselvoertuigen een marktaandeel van nog geen 10%. De Golf diesel die in 1976 wordt gelanceerd, het jaar waarin ook de GTI debuteert, begint het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening te nemen, om in het eerste decennium van de 21ste eeuw een aandeel van meer dan 80% te bereiken. Sinds 2012 begint de trend te keren, momenteel zijn de dieselversies goed voor ongeveer 10%.

En daarna… de nieuwe ID.

Met de modellen van de ID.-familie rijdt Volkswagen zijn klanten het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit binnen. Het eerste model op basis van het MEB-platform voor elektrische voertuigen kan schermen met een neutrale CO2-balans. De ID.3 die in 2019 wordt gelanceerd stapt in de sporen van de Kever en de Golf maar binnen een milieucontext die helemaal is veranderd en met nieuwe industriële doelstellingen die gericht zijn op een betere milieubescherming.

De ID.3 pakt niet alleen uit met een compleet nieuw autoconcept maar geeft de bestuurder en zijn passagiers ook de mogelijkheid om helemaal CO2-neutraal te rijden, op voorwaarde dat de batterij consequent wordt opgeladen met groene stroom. Zo belichaamt de ID.3 de nieuwe missieverklaring van Volkswagen: ‘goTOzero’. Tegen 2050 wil de hele Volkswagen-groep een CO2-neutrale balans kunnen voorleggen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine