
Het is ondertussen zeven dagen geleden dat het Autosalon 2025 zijn deuren opende voor het grote publiek. Er staat veel op het spel voor zowel organisator FEBIAC als de deelnemende merken. Het succes van deze editie wordt allicht de maatstaf voor een volgende editie, al dan niet tweejaarlijks. Het Salon kende alvast een vliegende start met een sterk openingweekend en ook tijdens de weekdagen werden de bezoekerscijfers van de vorige editie ruim overschreden. Maar bezoekersaantallen zeggen niet alles. Het zijn vooral de leads en de daaruit volgende verkopen die belangrijk zijn voor de merken. Voor dit laatste is het nog te vroeg, maar de consument is wel en masse aanwezig en heeft de appetijt om te kopen teruggevonden. Zo blijkt alvast uit de reacties die we konden sprokkelen bij de persverantwoordelijken van enkele merken …
Toyota-Lexus: de particulier komt vooral voor de compacte modellen

Tevreden gezichten bij Toyota-Lexus, dat op zijn stand trouwens uitpakt met de wereldpremière van zijn tweede EV: de Urban Cruiser.
Ellen Dewilde: “We kunnen alleen maar blij zijn met zowel het aantal bezoekers als de leads. Je merkt dat de consument klaar is om weer te kopen. Ons hele gamma kan rekenen op veel belangstelling, maar bij de particulier is er vooral veel vraag naar informatie naat onze compacte modellen zoals de Aygo X. Met de nieuwe Urban Cruiser hebben we dan weer een model waar we veel van verwachten zowel bij de particulier maar zeker ook in B2B. We hebben hier ook enkele van onze lichte bedrijfsvoertuigen staan en daar is ook veel belangstelling van KMO’s en zelfstandigen.”
Mazda: de première van de Mazda 6e is een opsteker

Mazda toont op zijn stand de Mazda 6e, waarvan de leveringen in september van dit jaar zullen beginnen. Zeker een aandachtstrekker en voor het eerst een echte contender in het hart van het fleetsegment. Woordvoerder Peter Gemoets: “We zijn tevreden over het aantal bezoekers en het aantal leads, waarvan we er tegen het einde van het Salon een 1.000-tal hopen te hebben, wat op hetzelfde niveau is als de vorige editie. Daarbij moet je wel weten dat we geen CX-5 en geen Mazda 2 meer hebben, twee bestsellers binnen ons gamma in het verleden. Dat we hier de prachtige Mazda 6e in Europese première kunnen kopen, is een opsteker. De prijzen liggen nog niet vast, maar reken rond de 45.000 € BTW inclusief. Wat een hele mooie prijs is voor dergelijk hoogstaand product. Ons target is om er dit kalenderjaar nog een 800-tal te verkopen.”
Ford: een verrassende aandachtstrekker

Julien Libioul, woordvoerder van Ford begint zelf met een vraag wanneer we hem terugvinden op de stand: “Welk model kan op de meeste belangstelling rekenen op onze stand denk je?” Na de usual suspects te hebben opgenoemd: Puma Gen X, Capri en Explorer, komt hij met een verrassend antwoord op zijn eigen vraag: “De Ford Ranger is razend populair bij de bezoekers. Lichte bedrijfsvoertuigen zijn heel belangrijk bij ons. Eén op de twee voertuigen die wij verkochten in 2024 was een licht bedrijfsvoertuig , vooral Transit en Ranger. Maar hier op het Salon levert de Ranger met voorsprong het meeste aantal leads op, wat voor ons toch ook een beetje een verrassing is. We hebben als Belgische première ook een PHEV-versie van dit model, we zijn de enige constructeur die deze aandrijving aanbiedt op dergelijk type voertuig in Europa. Voorts doen we tijdens dit model ook een extra inspanning voor onze fleetklanten, waar we met de Mustang Mach e en de nieuwe Explorer, Puma Gen E en Capri ook een groter aanbod hebben. Onze fleetmanger Bart Van Rossen is hier bijna constant aanwezig om klanten te ontvangen. Al bij al zijn we dus zeer tevreden tot nog toe over dit Salon.”
BYD: wij verkopen op het Salon

De Chinese constructeur BYD was twee jaar geleden voor het eerst op het Salon in Brussel, maar was toen nauwelijks drie maanden op de markt bij ons met een beperkt gamma van drie modellen. Op een overvolle stand ontmoeten we een glunderende woordvoerder Thomas De Meûter met een veel uitgebreider gamma: “We hebben nu zeven modellen in totaal en negen wagens op de stand, waaronder ook de spectaculaire YangWang U9, het hypercar-submerk van BYD. Niet onbelangrijk: sinds vorig jaar hebben we ook een plug-in hybride versie van de SEAL U (DM-i) in het gamma en die kan ook op veel belangstelling rekenen, zelfs bij fleetklanten. Die maken de afweging tussen fiscaal minder interessant, maar wel een autonomie van meer dan 1.000 km. Het succes van BYD op dit Salon is echt enorm, de hele dag door is het hier heel druk. Wij hebben ook verkopers op onze stand, we houden het dus niet alleen bij leads. Wie deze week hier wil bestellen kan dat. We merken ook dat de testritten hier tijdens het Salon veel potentiële kopers over de streep trekken. Wat we het meeste horen van de bezoekers is dat ze onder de indruk zijn over de kwaliteit en de afwerking van onze voertuigen.”
Astara: MG ‘ontploft’

Astara staat met meerdere merken op het Salon, waarvan Hyundai en MG wellicht de bekendste zijn. Maar ook andere merken zoals Suzuki en KGM (het voormalige SsangYong) zijn aanwezig op de stand. Persverantwoordelijken Anne Potemans en Bart Hendrickx zeggen dat het Salon echt ‘leeft’ bij de mensen en dat de bezoekersaantallen zeer hoog zijn. Wat de verschillende merken betreft, ‘ontploft’ MG zegt Anne Potemans, dat op enorm veel belanstelling kan rekenen: “De leads liggen zeer hoog voor dat merk, wat ons echt een hart onder de riem steekt. Idem dito voor KGM, wat misschien niet zeer bekend is sinds de naamverandering. Maar eens de mensen op de stand zijn, stellen ze veel vragen over de voertuigen aan onze informanten. Bij Hyundai is de Tucson nog altijd een topper, terwijl de Ioniq5 het afgelopen jaar echt een naam voor zichzelf gemaakt heeft door zijn technologie, autonomie en hoogwaardige afwerking. En dan is er natuurlijk ook de Europese première van de Inster Cross, een meer avontuurlijke versie van de ook al nieuwe Inster. Ook opmerkelijk: er is veel interesse in onze i10, we zijn dan ook nog een van de weinige merken die dergelijke compacte modellen aanbieden.”
Het Autosalon is hier aan het bewijzen dat het incontournabe is – Jeroen Lissens – BMW/MINI
D’Ieteren: de consument is klaar om weer te kopen

D’Ieteren heeft zijn eigen hal, waar – op de Touareg na – alle modellen van de groep tentoongesteld staan. De aanwezigheid van D’Ieteren is belangrijk voor FEBIAC, zonder merken zoals Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda en SEAT/Cupra kan je niet echt van een volwaardig Salon spreken. De ‘vibe” zit alvast goed volgens woordvoerster Joke Boon: “Je voelt echt dat de twijfelende consument weer klaar is om te investeren in een nieuw voertuig. Volgens een recente studie die ik gelezen heb, zou 1 op de 10 consumenten bereid zijn om weer een nieuw voertuig te kopen. We merken dat niet alleen hier, maar ook in onze concessies en showroom. Daarom vinden wij het belangrijk om alles te tonen wat wij in huis hebben, tot onze fietsen van Julien toe. We kregen na het vorige Salon de feedback dat het teveel de focus legde op elektrische voertuigen en de fleetklanten, daarom tonen wij hier graag dat we alle mogelijke aandrijfvormen voor alle budgetten en type klanten aanbieden.”
BMW/MINI: drie redenen tot tevredenheid

Jeroen Lissens, woordvoerder BMW/MINI vat de stemming als volgt samen: “We zijn tevreden om drie redenen. Ten eerste zijn er hoge bezoekersaantallen, dus op dat vlak mogen we het Autosalon 2025 nu al geslaagd noemen. Ten tweede is er de kwaliteit van de leads. Ten derde, en misschien het meest belangrijke: de business bij de dealers draait. Dit doet mijn concluderen dat de mayonaise ‘pakt’. We hebben ook goed geluisterd naar de kritiek van de editie 2023: te elektrisch, teveel dure modellen, Die staan hier nu ook, maar we tonen tegelijkertijd ook ons bredere gamma: 1-Reeks, Active Tourer, X1, … met scherpe vanaf-prijzen. Voor onze fleetklanten doen we ook en extra inspanning met een aparte lounge waar dan de duurdere elektrische modellen staan. Daar kunnen dealers hun high-end klanten, leasemaatschappijen en andere professionele bezoekers ontvangen. Dat geeft ook mooi de tweedeling weer van de Belgische markt. Voor veel merken is het lang een vraagteken geweest: gaat het werken, opnieuw een Salon? Ik denk dat we ons antwoord nu wel hebben. FEBIAC heeft geluisterd naar onze opmerkingen, een goede interactie met alle merken.”
Wanneer we Jeroen vragen of BMW dergelijk Salon wel nodig heeft gezien het markleiderschap van de afgelopen jaren, antwoordt hij dit: ” Dat we marktleider zijn betekent niet dat we hier niet moeten zijn. Je mag nooit op je lauweren rusten. En het voordeel van een Autosalon is dat je hier bezoekers krijgt die misschien niet spontaan naar onze showrooms stappen, maar hier wel langskomen. Het Autosalon is hier aan het bewijzen dat het incontournabe is, ander zouden wij er niet in investeren.”
Zelf nog een kijkje gaan nemen? Het Autosalon loopt nog tot zondagavond!