Autosalon | Leasen in 2019? Deze 12 horen thuis op uw shortlist!

Met ruwweg 635.000 salariswagens op een totaal van zo’n 6 miljoen voertuigen vertegenwoordigt onze fleetmarkt zowat 10 procent van het Belgische wagenpark. De gemiddelde looptijd van een leasingcontract indachtig, zal zowat één bedrijfswagenbestuurder op vier dit jaar een nieuwe firmawagen mogen uitkiezen. En geen betere plaats daarvoor dan het Autosalon. Wij hebben jouw keuze al wat vergemakkelijkt en selecteerden deze 12 leasetoppers in de Heizelpaleizen.

 

Audi A1 Sportback 

Audi opent dit jaar de debatten met een tweede generatie van de A1 Sportback, een compact model dat de voorbije acht jaar voornamelijk succes oogstte bij startende carrièrejagers. Nu de Belgische link verdwenen is – de productie verhuisde van Vorst naar het Spaanse Martorell – zal de uitsluitend als vijfdeurs verkrijgbare A1 Sportback het vooral moeten hebben van een beduidend groter plaatsaanbod en de laatste snufjes inzake connectiviteit. Op mechanisch vlak laat Audi de keuze uit een 1.0, 1.5 of 2.0 TSI, zelfontbranders staan niet langer op het programma.

 

BMW 3 Reeks

Komende lente vervangt BMW zijn onvermijdelijke 3 Reeks, al meer dan 40 jaar de natte droom van elke m/v met talent. Om opnieuw de exponent van BMW’s Freude am Fahren-credo te worden, kiest deze G20-generatie onder meer voor het CLAR-platform van de grotere 5 Reeks, dat een lager eigengewicht aan een dynamischer rijgedrag koppelt. Bij de lancering in maart (op de Touring-breakversie is het nog wachten tot het najaar) zal de nieuwe 3 Reeks leverbaar zijn in vijf verschillende motorisaties: aan benzinezijde maken de 320i met 2-liter viercilinder turbobenzine van 184 pk en de 258 pk sterke 330i de dienst uit, terwijl BMW meteen drie diesels (met Euro 6d-TEMP-stempel) in de strijd werpt: de 318d met 150 pk, de 320d met 190 pk en een 330d met zes-in-lijn en een cavalerie van 265 paarden. Voor fleetrijders die nogal begaan zijn met hun VAA geven we tot slot nog mee dat de 318d op z’n zuinigst is in combinatie met de Steptronic-automaat (4,1 l/100 km of 108 g/km).

 

DS 3 Crossback

Het voortaan onafhankelijke DS beleefde een moeilijke start, maar klopt met de DS 3 Crossback eindelijk op de poorten van de Belgische vloten. Het design van de 4,12 meter lange vijfdeurs is even wennen, maar de compacte SUV vormt alleszins een eigenzinnig alternatief in een segment waar slechts enkelingen nog boven het maaiveld durven uitsteken. Bij de lancering van de DS 3 Crossback zal het motorenaanbod uitsluitend uit klassieke verbrandingsmotoren bestaan, eind 2019 wordt het gamma aangevuld met een 100 procent elektrische E-Tense-variant met een rijbereik van zo’n 300 kilometer.

 

Kia Proceed

Zoals tien jaar geleden haast niemand geloofde dat een Zuid-Koreaans merk het tot in ons jaaroverzicht zou weten te schoppen, vindt iedereen het vandaag volstrekt normaal dat je een Franse, Japanse of zelfs Duitse leasingwagen laat staan voor wat Kia en Hyundai – om ze niet bij naam te noemen – dezer dagen serveren. Neem nu deze Kia Proceed: een knap gelijnde familiebreak, waarvan vooral de achterzijde verdacht veel gelijkenissen vertoont met de Porsche Panamera Sport Turismo. De Proceed moet het hippere alternatief vormen voor de gewone Ceed Sportwagon, en rekent verder op een herziene ophanging en stuurinrichting om het wegcontact te optimaliseren. Qua motoren laat Kia de keuze uit de 1.0 T-GDi of 1.4 T-GDi turbobenzines van 120 en 140 pk, aan dieselzijde rest er slechts één optie: de 1.6 CRDi met 136 paarden.

 

Lexus UX

Vooraleer je weer blindelings naar je Duitse premiumdealer loopt om je volgende leasingwagen te bestellen, tracht Lexus je ogen te openen met de prijzen en VAA-tarieven van zijn nieuwste fleetwapen: de UX, een messcherpe instap-SUV met hybride technologie die vanaf april 2019 het segment van de B-SUV’s komt vervoegen. De Lexus UX250h, die gebruik maakt van een nieuwe, 178 pk sterke 2 liter-benzinemotor met elektrische ondersteuning, afficheert een CO2-uitstoot van 96 g/km (NEDC 2.0) en een maandelijks Voordeel Alle Aard van 43,67 euro, cijfers die de gemiddelde fleetrijder als muziek in de oren moeten klinken…

 

Mazda3

Ondanks zijn onweerlegbare kwaliteiten was de vorige Mazda3 in de fleetmarkt veroordeeld tot achterhoedegevechten, een schaduwrol waarvoor deze nieuwe generatie resoluut wil passen. Met de nieuwste evolutie van Mazda’s KODO-designfilosofie en revolutionaire SkyActiv-X motortechnologie – tot 30 procent zuiniger, zo wordt ons beloofd – heeft de C-segmenter alvast de juiste argumenten om de concurrentie van antwoord te dienen.

 

Range Rover Evoque

Na een carrière van acht jaar is de Range Rover Evoque toe aan zijn eerste generatiewissel, die hem op esthetisch en technologisch vlak wat dichter doet aanschurken bij de grotere Velar. Naast het interieur wordt ook de mechaniek onder handen genomen, de toevoeging van milde en later ook plug-in hybride technologie zal de Brit wellicht op de radar doen verschijnen bij de al wat beter boerende zakenlui.

 

Skoda Scala

De alleenheerschappij van de Volkswagen Golf heeft stilaan lang genoeg geduurd, zo vinden ze bij Skoda. In de coulissen stomen de Tsjechen de op het MQB A0-platform gebaseerde Scala klaar, een 4,36 meter lange middenklasser die qua zitruimte niet of nauwelijks hoeft onder te doen voor de grotere Octavia, terwijl het koffervolume van 467 liter dat van een Volkswagen Golf met ruim 100 liter overstijgt. Bij de lancering midden 2019 zal de Scala beschikbaar zijn met vijf benzine- en dieselmotoren die vermogens leveren tussen 90 en 150 pk.

 

Tesla Model 3

De lancering van de Tesla Model 3 heeft intussen alles van een processie van Echternach, maar ook die bereikt vroeg of laat haar eindbestemming. Mogen we Tesla geloven, dan krijgen we begin 2019 eindelijk de eerste exemplaren van de Model 3 te zien, de langverwachte ‘betaalbare’ Tesla die dus ook brokken moet gaan maken in het business-segment. De Model 3 komt in een aantal verschillende configuraties (RWD of 4WD) en vermogenversies, met een rijbereik dat schommelt tussen 350 en 500 kilometer. Toch zijn het vooral de acceleratiecijfers die indruk maken, met een spurt van 0 tot 100 in 3,5 seconden voor de strafste Performance-variant. Als de Model 3 in 2019 überhaupt klaar is voor de Europese markt, moet Elon Musk vooral hopen dat het omgekeerde ook (nog) het geval is…

 

Toyota Corolla

In 2019 geeft Toyota één van ’s werelds meest ronkende modelnamen terug de weerklank die hij verdient: de Corolla. Rond deze tijd wordt de Auris namelijk afgelost door een gloednieuwe Corolla-familie, die naast een klassieke hatchback en een Touring Sports-breakversie ook nog een derde vierdeursvariant zal tellen. Onderhuids rusten de nieuwe Corolla’s op het TNGA-platform met McPhersons voor- en een multilink achteraan, dat laatste is overigens een primeur voor de middenklasser. Ook nieuw is Toyota’s ‘Dual Hybrid Strategy’, waarbij nieuwe modellen met twee hybride aandrijflijnen kunnen uitgerust worden. Concreet gaat het om de gekende 1,8 liter-benzinemotor met 122 pk, of een krachtigere 2 liter, die dankzij elektro-ondersteuning op 180 paarden uitkomt. Voor de non-believers is er tot slot nog één klassieke verbrandingsmotor, de 1,2 liter-turbo uit de C-HR, die 116 pk levert.

 

Volkswagen T-Cross

Gold de T-Roc tot voor kort als dé ultieme stads-SUV uit Wolfsburg, dan mag hij die fakkel nu doorgeven aan deze nog wat kleinere T-Cross. De 4,11 meter lange stadsrakker is zo’n 12 centimeter kleiner dan zijn grote broer, maar zou dankzij zijn 2,56 meter lange wielbasis toch over voldoende zit-, been- en kofferruimte moeten beschikken om met z’n vijven een stapje in de wereld te zetten. Het onderhuidse MQB-platform deelt de T-Cross dan weer met de Polo. Bij de lancering in april zal de T-Cross aangeboden worden met gekende TSI- en TDI-mechaniek, gaande van de 1.0 TSI met 95 of 115 pk over de 1.5 TSI met 150 paarden tot en met een 1.6 TDI-zelfontbrander met 95 paarden.

 

Volvo S60

Net als zijn V60-broer wordt ook deze S60 gebouwd op het modulaire SPA-platform, waardoor hij logischerwijze kan rekenen op Volvo’s nieuwste technologieën inzake infotainment en veiligheid. Verrassend genoeg zijn er ook zaken die de S60 niét overneemt van de V60-breakvariant. En dan hebben we het niet over een banaal velgmotiefje of een 27e koetswerkkleur, maar wel over… het volledige dieselgamma. Vermits Volvo zijn S60 voornamelijk in de States hoopt te slijten (en hem zelfs ter plaatse gaat bouwen), kan je ook in Europa enkel kiezen voor benzinemotoren en plug-in hybrides. In die eerste categorie herkennen we de T5 met 250 pk en T6 met 310 pk. In de tweede categorie valt de keuze tussen de T6 Twin Engine met een systeemvermogen van 340 pk en de T8 Twin Engine, die landt op 400 pk.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto