B2B kan inschrijvingen speed pedelecs niet redden

Pic: Stromerbike.com

Door de verplichte sluiting van de fietsenwinkels op 18 maart is het aantal registraties van speed pedelecs gedaald, net zoals bij alle voertuigen trouwens. TRAXIO, de federatie die de fietsindustrie vertegenwoordigt, merkt ook op dat de verkoop van snelle elektrische fietsen via e-commerce nog lang niet van de grond komt.

In april bedroeg de daling van het aantal inschrijvingen van snelle elektrische fietsen 48,4%. In dezelfde maand in 2019 werder er 1.146 ingeschreven, nu waren dat er maar 591.

Voor het hele kwartaal bedraagt de daling 22,3%. Van de 2.974 geregistreerde snelle elektrische fietsen in de eerste vier maanden zijn er 1.448 (48,7%) geregistreerd door particulieren. De B2B-markt is dus dominant in wat betreft snelle elektrische fietsen: 1.014 (34,1%) voor leasebedrijven en 512 (17,2%) voor andere bedrijven, zoals vorig jaar.

De speed pedelec blijft vooral populair in Vlaanderen – en bij uitstek in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Speed pedelecs: weinig e-commerce

“Bestellingen van speedpedelecs via e-commerce zijn weinig talrijk”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Gezien de hoge prijs van speedpedelecs wil de klant vermijden dat hij achteraf moet vaststellen dat de fiets niet is gehomologeerd, dat de inschrijving wordt geweigerd en dat hij niet in het verkeer kan worden gebracht. De klant wil ook een perfect gemonteerde en aangepaste fiets krijgt, wat niet altijd mogelijk is via e-commerce.”

Gelukkig kunnen de fietsenwinkels komende maandag hun deuren weer openen, wat de sector wat ademruimte zou moeten geven. Maar voorspellingen maken, blijft moeilijk volgens Filip Rylant.

“Aan de ene kant kunnen het historisch lage consumentenvertrouwen en het koopkrachtverlies, alsmede het feit dat het piekverkoopseizoen voor fietsen bijna voorbij is, een negatieve invloed hebben op de verkoop. Aan de andere kant zou de vraag naar speedpedelecs kunnen toenemen omdat de fiets een belangrijker onderdeel wordt van het post-Coronavirus verkeer.  De registratiestatistieken van speedpedelecs zijn in ieder geval een goede indicator voor het beoordelen van de effecten van de Covid-19-crisis op de fietssector.”

Top 10 van de ingeschreven speed pedelecs

Dit is de top 10 van de ingeschreven speed pedelecs in het eerste kwartaal van 2020

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine