Belgische auto-toeleveranciers lijden onder Brexit & handelsoorlog

De Belgische toeleveranciers van autoconstructeurs trekken aan de alarmbel in De Standaard. De woelige macro-economische en politieke situatie zorgt ervoor dat zij hun omzet met 15 procent zien dalen.

De auto-industrie in Europa doet het minder goed dan vorig jaar. Ook in België ligt het aantal inschrijvingen lager dan vorig jaar (-5% over de eerste 7 maanden). En dat heeft natuurlijk een invloed op de toeleveranciers, die volgens technologiefederatie Agoria hun omzet met 15% zien dalen. Die toeleveranciers zijn trouwens goed voor zowat 13.000 jobs in ons land, verdeeld over 130 bedrijven. Maar een impact op de vaste tewerkstelling is er voorlopig nog niet.

“De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor een vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen die twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke Brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd, …”, laat Ben Van Roose van Agoria weten in De Standaard.

Weinig invloed op Vorst en Gent

De Standaard deed ook navraag bij de twee autofabrieken in ons land: Audi Vorst en Volvo Gent. Daar merken ze echter geen daling op. De reden daarvan? Met een elektrische SUV als de Audi e-tron en een populaire stads-crossover als de XC40 (al dan niet met plug-in hybride aandrijving) hebben beide fabrieken modellen van de toekomst in huis.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!