Block Exemption: focus op voertuigdata

De Europese Commissie heeft gisteren in een persbericht aangekondigd dat het binnenkort de vernieuwde Motor Vehicle Block Exemption Regulation en de aanvullende richtlijnen zal publiceren, die op 1 juni van dit jaar in werking zullen treden.

De Commissie heeft een verlengingsperiode van vijf jaar aangenomen, wat betekent dat het geldig zal zijn tot 31 mei 2028. Gedurende deze periode zal de Commissie de marktontwikkelingen nauwlettend evalueren en kunnen er na deze periode fundamentele wetswijzigingen nodig zijn.

CECRA (European Council for Motor Trades and Repairs), dat deelnam aan de open consultaties in 2021 en 2022, verwelkomt de verlenging van deze sector specifieke regelgeving en zal deze nu grondig analyseren zodra alle documenten beschikbaar zijn. Maar volgens het persbericht lijkt het erop dat de wijzigingen zich hebben gericht op het probleem van in-vehicle-data en op het eerste gezicht ziet het er volgens CECRA veelbelovend uit.

De bijgewerkte aanvullende richtlijnen bepalen dat:

  • Data die worden gegenereerd door voertuigsensoren een essentiële input kunnen zijn voor de verlening van reparatie- en onderhoudsdiensten. Om te voldoen aan artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie  (Treaty on the Functioning of the European Union (‘TFEU’), moeten gemachtigde en onafhankelijke herstellers daarom op gelijke voet toegang hebben tot dergelijke gegevens. De bestaande beginselen voor de verstrekking van technische informatie, gereedschappen en training die nodig zijn voor de reparatie- en onderhoudsdiensten, zijn uitgebreid om expliciet betrekking te hebben op voertuig gegenereerde gegevens.
  • voertuigleveranciers het proportionaliteitsbeginsel moeten toepassen bij de overweging of zij inputs, zoals voertuig gegenereerde gegevens, moeten achterhouden op basis van mogelijke cyberbeveiligingsproblemen.
  • Wordt gewaarschuwd dat artikel 102 TFEU van toepassing kan zijn wanneer een leverancier unilateraal een essentiële input, zoals voertuig gegenereerde gegevens, achterhoudt van onafhankelijke operators.

CECRA merkt echter op dat gemachtigde herstellers nog steeds de benchmark zijn van wat onafhankelijke operators als gegevens kunnen ontvangen. De opname van het proportionaliteitsbeginsel en de verwijzing naar artikel 102 zou goed nieuws kunnen zijn, maar dit moet nog worden geanalyseerd door CECRA.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine