Brussel blijft Belgische filehoofdstad en houdt deze wereldsteden achter zich

GPS-bedrijf TomTom publiceerde de 12e editie van zijn jaarlijkse TomTom Traffic Index, een rapport waarin de verkeerstrends in 389 steden in 56 landen voor heel 2022 in detail worden beschreven. Voor het eerst heeft TomTom het verkeer in elke stad en de kosten van autorijden in termen van tijd, geld en de milieu-impact van een gereden kilometer geëvalueerd.

Werknemers gaan steeds vaker terug naar kantoor en in 62% van de steden (242 van de 389) is de reistijd toegenomen. Met een wereldwijd stijgende inflatie en de voortdurende klimaatcrisis onderzocht TomTom de economische en milieugevolgen van de terugkeer naar meer verkeer. Interessant is dat, ondanks de wereldwijd stijgende kosten van autorijden, het in de meeste steden een belangrijke vervoerswijze blijft.

In 2022 stegen de energieprijzen als gevolg van verschillende factoren (verstoorde bevoorradingsketens, slecht weer, lagere investeringen, enz. Door de congestie steeg ook het brandstofverbruik. Gevolg: automobilisten over de hele wereld gaven gemiddeld 27% meer uit om hun benzinetank te vullen dan in 2021, terwijl dieselrijders in 2022 48% meer moesten betalen dan het jaar daarvoor. Door de hoge brandstofprijzen werd Hongkong de duurste stad om in te rijden, met meer dan 1000 dollar (1023 euro) die een automobilist elke dag tijdens de spits moet uitgeven.

In grote Europese steden bleek het rijden met een elektrisch voertuig een effectieve manier te zijn om de reiskosten lager en consistent te houden – zelfs nog meer wanneer er wordt opgeladen bij snellaadstations. Uit gegevens blijkt dat in een stad als Londen EV-bestuurders die opladen aan een langzaam oplaadpunt bijna de helft besparen van wat ze zouden uitgeven aan het rijden met een voertuig met verbrandingsmotor dat afhankelijk is van benzine. Bovendien zijn de kosten van het rijden met een EV aanzienlijk minder volatiel, aangezien uit 2022 is gebleken dat de brandstofprijzen in de loop van een jaar gemakkelijk kunnen schommelen, terwijl de elektriciteitsprijzen minder vaak veranderen.

Londen, de traagste stad om in te rijden

In 2022 kwam Londen (stadscentrum) naar voren als de traagste stad om in te rijden: gemiddeld hadden Londenaren 35 minuten nodig om 6 mijl (13 km) te rijden (24 km/u). Tijdens de spits was de gemiddelde snelheid in het centrum van Londen slechts 12 km/u.

Brussel staat wereldwijd op plek 14. Daarmee laat het bekende metropolen als New York of Tokio achter zich. Rome en Parijs staan net voor onze hoofdstad, namelijk op plaatsen 11 en 12. Bovendien maakte TomTom ook een overzicht van de grootste filesteden uit ons land, waaruit blijkt dat Brussel echt wel de filehoofdstad van ons land is, gevolgd door Antwerpen en Luik.

De kosten van files voor de portemonnee van de bestuurder zijn ook aanzienlijk. In Parijs verhoogt het rijden met een auto op benzine tijdens de spits de kosten met 40% in vergelijking met rijden tijdens optimale tijden (wanneer het verkeer het minst druk is). Door één dag per week te telewerken zou een Parijse automobilist zo’n 180 euro besparen. Parijs is daarmee de duurste stad.

Met de verkeersindex kunnen we ook de impact in CO2-uitstoot bepalen wanneer we tijdens de spits rijden. Een Londenaar die bijvoorbeeld elke dag met zijn benzineauto naar zijn werk gaat, stoot 1,1 ton CO2 per jaar uit. Door één dag per week thuis te werken, zou dat 219 kg minder uitstoot betekenen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine