Dacia Spring: de goedkoopste blijven

Dacia komt verrassend snel met een tweede generatie van de elektrische Spring. De ambitie is even duidelijk als nobel, het model moet de goedkoopste EV blijven.

De tot eind 2024 voorziene overheidspremie van 5.000 euro zou de doorbraak van elektrische auto’s bij particulieren moeten versnellen, zeker nu er alsmaar meer modellen met een wat scherpere prijs uitkomen. Dacia gaf in 2021 al het goede voorbeeld met de Spring, dat is met voorsprong de goedkoopste EV in Europa.

De Renault-dochter is nu klaar met tweede generatie, met een nieuw koetswerk en dito interieur.

Om met het eerste te beginnen, van de originele Spring werd alleen het dak overgenomen. De nieuwe oogt zowel stoerder als hipper, dat laatste geldt zeker voor de (‘liggende’) Y-vormige signatuur van de lichtblokken voor en achter.

Er zijn diverse beschermingen voorzien, op de bumpers, de wielkasten en de deuren. Bij schade laten die laatste zich gemakkelijk vervangen. Op slechtere wegen is de grote bodemvrijheid een troef. Met een lengte van 3,7 meter is de Spring nog altijd heel compact, samen met de draaicirkel van 4,8 meter is het in de stad dus een heel wendbaar autootje.

Bekende technologie

Het interieur is volledig nieuw én beter afgewerkt dan voordien, het komt met een digitaal dashboard van 7 duim. Het Media Control-multimediasysteem is standaard en laat zich in de Essential- en Expression-uitvoeringen met toetsen op het stuurwiel bedienen. Alle nodige info verschijnt dan in dat dashboard. Voor de Extreme is er ook een aanraakscherm van 10 duim in de middenconsole. Apple CarPlay of Android Auto werken draadloos.

Het laadvolume bedraagt 308 tot 1.004 liter. Er zijn ook nog enkele bergvakken in de zitruimte, samen goed voor 33 liter. In een bak onder de motorkap kan je ook nog 35 liter kwijt, ideaal voor de laadkabel.

Er is nog altijd keuze uit motoren van 45 en 65 pk. Met de eerste spurt je naar 100 km/u in net geen 14 seconden, met de 45 paardjes duurt dat wel 20 tellen. De batterij van 26,8 kWh zorgt voor een autonomie van zo’n 220 kilometer. Met wissselstroom van 7 kW duurt laden van 20 tot 100 procent bijna 11 uur,  met een Wallbox kan het in vier uur.

Er is ook nog een optionele gelijkstroomlader van 30 kW, dan volstaan 45 minuten voor de ‘sprong’ van 20 naar 80 procent. Met een adaptor installeer je een klassiek stopcontact en voorzie je desgewenst externe apparaten van stroom.

De commercialisering is voor de zomer gepland, prijzen zijn er nog niet.

Geschreven door Alain Devos

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine