De (on)zin van EV-banden: de rechtervoet blijft een belangrijke factor

Dat elektrische wagens (EV’s) ecologisch zijn omdat ze geen directe uitstoot hebben, zal ondertussen geen zinnig mens meer ontkennen. Niettemin worden vraagteken gezet bij de uitstoot van fijnstof door de banden. Elektrische auto’s zouden zelfs schadelijker zijn omdat ze door hun banden door hun grote vermogen en koppel sneller slijten. FLEET ging op onderzoek …

Eerst enkele feiten waar we niet omheen kunnen. Elektrische auto’s hebben batterijen aan boord en dat maakt hen zwaar. De elektrische motor van een EV biedt ook meteen vol koppel en vermogen van zodra je het “gaspedaal” (elektrische puristen verkiezen het woord “energiepedaal”) indrukt. Dat is niet het geval bij verbrandingsmotoren, die eerst toeren moeten maken. Die twee factoren maken dat EV’s agressief omgaan met hun rubber.

Anderzijds is de gewichtsverdeling van een elektrische auto beter dan die van zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor. De batterijen bevinden zich doorgaans laag en binnen de wielbasis van de auto. Bij een verbrandingsmotor ligt het zwaartepunt meestal vooraan, uitzondering gemaakt voor de sportievere modellen met motor achteraan (bvb Porsche 911) of middenmotor (een beproefd concept bij constructeurs van supersportwagens zoals Ferrari en Lamborghini).

Dankzij deze architectuur hebben EV’s een quasi 50:50 gewichtsverdeling. Dat zorgt voor een gelijke mate van grip en remvermogen en een zeer solide wegligging.

Toch maar speciale banden omdat …

Bandenslijtage bij een elektrische wagen zal dus gelijkmatiger zijn, zeker als er op iedere as een aandrijfmotor zit, zoals bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf e+. Toch kunnen de banden nog tot 30% sneller slijten door het hogere gewicht en koppel.

Sommigen specialisten spreken dit tegen omdat hedendaagse tractiecontrolesystemen die overvloed aan koppel en vermogen in toom houden. Niettemin hebben zowat alle belangrijke bandenfabrikanten vandaag speciale banden voor EV’s in hun aanbod. Op technisch vlak herkennen we bij die banden een aantal terugkerende eigenschappen.

De belangrijkste aanpassing is het gebruiken van een andere rubbercompound, zodat de band beter bestand is tegen het snelle optrekken. Verder moet de zijwand van de band verstevigd worden om op die manier het hogere gewicht te dragen zonder de aerodynamisch eigenschappen te verslechteren. Het loopvlak is nog belangrijker omdat dat de grip en rolweerstand van het voertuig bepaalt, maar ook om de banden zo stil mogelijk te maken.

Om dit te bereiken, worden de afzonderlijke blok- en groefgroottes opnieuw ontworpen om het best mogelijke compromis te sluiten. Zonder het geluid van een verbrandingsmotor wordt de band immers de grootste bron van lawaai en die moet dus veel geruislozer zijn. Dankzij al hun specifieke technische eigenschappen kunnen EV-banden de autonomie met 5 tot 10% doen toenemen. Sommige bandenfabrikanten claimen zelfs meer.

Het aanbod van de fabrikanten

De Franse bandenfabrikant Michelin was één van de eerste om met een specifieke band voor EV’s op de markt te komen: de Energy E-V. Het deed dat in samenwerking met Renault, dat op zoek was naar een specifieke band voor zijn elektrische ZOE. Michelin claimt dat deze band het lawaai in het interieur met 40% vermindert en de rolweerstand met 20%,, wat het bereik van je auto met 6% vergroot.

Pirelli ontwikkelde speciaal voor de Jaguar I-Pace de Elect P Zero en is bezig met maar liefst 50 andere banden voor specifieke elektrische voertuigen.

Continental beschikt met de Conti.eContact-band over rubber met een minimale rolweerstand, minder geluid en een aerodynamische zijwand. Deze band heeft 20% minder rolweerstand dan een normale band. Deze vermindering is te danken aan de nieuw ontwikkelde Green Chili-compound, AeroFlex-technologie die de zijwand verbetert en ContiSilent-technologie waarbij een dunne laag polyurethaanschuim aan de binnenkant van het profiel is bevestigd (dit vermindert de trillingen die worden gegenereerd als de band over de weg rolt). En dit betekent dat er minder trillingen naar het chassis worden overgebracht, wat leidt tot een lager geluidsniveau in de cabine.

Ook Hankook heeft met de Kinergy AS EV een specifieke band in zijn gamma. En ook deze banden produceren een lagere rolweerstand en minder lawaai in de cabine.

GoodYear is met zijn EfficientGrip Performance EV 2 ondertussen al aan zijn tweede generatie banden voor elektrische auto’s toe. De fabrikant verdubbelde de levensduur in vergelijking met de eerste generatie en claimt dat deze band 20% langer meegaat dan vergelijkbare banden bij de concurrentie.

Overigens is dit overzicht niet compleet. Naarmate het aantal EV’s in alle segmenten toeneemt, breidt het aanbod van EV-banden continu uit. Die segmentering is trouwens niet onbelangrijk, zo zijn de vereisten voor pakweg een Renault ZOE en een Porsche Taycan natuurlijk anders.

De rechtervoet …

Last but not least een algemene waarheid: net zoals bij auto’s met verbrandingsmotoren bepaalt ook hier de rechtervoet in hoge mate de slijtage van de banden. Wie zijn Tesla regelmatig in Ludicrous Mode zet, zal – zelfs met specifieke EV-banden – zeer regelmatig de bandencentrale moeten bezoeken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine