Dit zijn de fleettoppers van het Autosalon van Brussel

Na twee jaar afwezigheid zullen er begin januari wederom nieuwe wagens staan blinken op de beursvloeren van de Heizelpaleizen in onze hoofdstad. Welgekomen, in deze transitieperiode richting elektrificatei, waarin automerken de ene na de andere nieuwigheid lanceren. Welke je zeker moet gezien hebben in Brussel? Dat ontdek je in dit artikel!

Paleis 5

Paleis 5 is dat van Stellantis, maar ook dat van Renault-Dacia en Lotus. Inderdaad, Lotus! Een merk dat steeds meer een fleetstempel zal krijgen met de nieuwe Eletre, een elektrische SUV die zijn opwachting zal maken in onze hoofdstad. De eerste EV uit Norwich zal zo’n 600 km kunnen rijden op een volle batterij.

Abarth 500e

Die krijg je nog niet bij Jeep, maar de Avenger, de eerste volledig elektrische wagen van het merk, geraakt wel zo’n 450 km ver op een volle batterij. Bovendien krijgt de wagen heel wat adelbrieven, zo is hij genomineerd voor de titel van Europese Auto van het Jaar. Dat is trouwens niet de enige wagen in paleis vijf. Met de Peugeot 408, een plug-in hybride die het midden houdt tussen een coupé, een fastback en een SUV (plus-minus 50 km volelektrisch) en de Renault Austral, een zelfopladende hybride, staan maar liefst 3 van de 7 kandidaten in dit paleis. Op 13 januari wordt bekend gemaakt of welke van de 7 kandidaten het felbegeerde “kroontje” mag opzetten. Al kijken wij op de Renaulstand eerlijk gezegd vooral naar de leuke concepts R5 Protoype en 4EverTrophy, elektrische herinterpretaties van de R4 en R5, in de hoop dat ze ooit op het productiestadium bereiken.

Alfa Romeo Tonale

Een andere sterkhouder in paleis 5 is zonder twijfel de Alfa Romeo Tonale, de eerste plug-in hybride van het merk. Een belangrijke stap voor de Italianen, die met deze compacte SUV willen scoren in de fleetsector, zeker in de volgende maanden, wanneer de gunstige fiscaliteit voor stekkerhybrides nog geldig is.

Andere merken maken al de overstap naar elektrisch, zoals Abarth met de 500e. De sportieve hatchback gaat aan de stekker en doet dat in stijl met een model dat sneller naar de 100 km/u spurt dan zijn voorganger op benzine!

Paleis 6

In het volgende paleis bundelt Astara de krachten, maar zien we ook standen van Honda, Mazda, Polestar en Tesla. Bij Astara wordt de blinkvanger de Ioniq 6. De strakgelijnde elektrische berline, één van de beste wagens van het moment op vlak van aerodynamica, komt zo’n 610 km ver op een volle batterij en beschikt over allerlei technologische hoogstandjes, zoals Vehicle to Load-technologie. En ook aan de laadpaal zijn de prestaties razendsnel: aan de snellader kan je in een kwartiertje 351 km rijbereik bijladen. Maar op de Astarastand kan je ook een nieuw merk leren kennen: Silence. Deze kleine elektrische stadswagens zijn ideaal als poolwagen. De batterij neem je er gewoon uit om deze thuis op te laden.

Silence
MG4

Prijzenkampioenen moeten we echter bij MG zoeken. De ZS krijgt een versie met brandstofmotor, waardoor de vanafprijs ten opzichte van de elektrische variant quasi halveert – ideaal in deze tijden van zware inflatie – en de MG4 wordt een serieuze concurrent voor de Volkswagen ID.3 en consoorten: een hatchback met een expressief design en zo’n 450 km rijbereik voor iets meer dan 30.000 euro!

Voor Ford staat het salon in het teken van de bedrijfsvoertuigen, met onder meer de nieuwe Ranger. Dit werkpaard bij uitstek kan je er gaan bekijken in Wildtrack-uitvoering. Maar een haast evengrote blikvanger wordt de nieuwste versie van de legendarische Bronco, de robuuste offroader die ook in beperkte oplage naar Europa komt. Ook de nieuwe Tesla Model S komt naar onze contreien, aanvankelijk in Plaid-versie. Met een 0-100 in 2,1 seconden en 1.020 pk vallen vooral de prestaties op, maar ook binnenin verbaast hij, met een “vliegtuigstuur” of yoke-stuur in het jargon.

Ford Ranger

Polestar en Mazda sturen elk een SUV de wei in. Mazda verwacht te scoren in de fleet met de CX-60: een grote SUV met prima afwerking en een plug-in hybride aandrijflijn, goed voor 63 emissieloze kilometers, een product dat fiscaal en gevoelsmatig aan de eisen van de sector beantwoordt. Noteer trouwens dat Brussel het enige Europese salon is dat Mazda nog aandoet. Bij Polestar krijgt de 2 dan weer het gezelschap van de Polestar 3: een grote SUV met een al even grote accu (111 kWh) en technologie omtrent bidirectioneel laden. Onderhuids vertoont hij veel gelijkenissen met de Volvo EX90. Ecologisch en gerecycleerd materiaalgebruik onderstrepen de duurzaamheidsambities van het Zweeds-Chinese merk.

Polestar 3

De Honda Civic tot slot wordt volwassen als zelfopladende hybride: de CO2-uitstoot zakt naar 108 g/km, terwijl het rijplezier op het niveau van voorheen moet blijven.

Paleis 7+9

BMW iX1

Paleizen 7 en 9 bundelen we even omdat ze ongeveer in elkaar doorlopen. BMW-MINI wordt er blinkvanger, met uitdagers uit Japan (Nissan, Subaru, Toyota-Lexus), Zuid-Korea (KIA) en China (BYD, DFSK, Aiways, Seres, BAIC). BMW heeft als blikvanger de iX1. Eén van de populairste fleetmodellen van het moment zit nu in een elektrisch jasje, wat hem zo mogelijk nog populairder zal maken. Deze elektrische BMW geraakt zo’n 450 km ver op een volle batterij.

Ook uit Japan komt elektriciteit, met de Nissan Ariya, de vierde van zeven kandidaten voor Auto van het Jaar, met een autonomie van maximaal 533 km en een knap interieur met houten accenten. Ook kandidaten vijf en zes vinden we trouwens in deze hal: de Subaru Solterra / Toyota bZ4X is er eentje van, beide modellen rusten immers op dezelfde basis. Esthetisch zijn er enkele kleine verschillen en de Subaru is enkel als vierwielaandrijver beschikbaar, maar voorts zijn ze gelijk. De andere kandidaat is de Kia Niro, een compacte SUV beschikbaar in plug-in hybride, hybride en volledig elektrische versie.

Nissan Ariya
Toyota Prius

De tweeling Subaru Solterra / Toyota bZ4X krijgt binnenkort trouwens een derde telg met de Lexus RZ, maar die komt net te laat voor het Salon. Blikvanger wordt dan ook de RX, een grote SUV beschikbaar als zelfopladende hybride, de sterkte van de Japanners, maar ook als fiscaal veel interessantere PHEV die 309 pk koppelt aan een elektrische autonomie van zo’n 65 km.

Tot slot krijgen we nog een aantal vertegenwoordigers uit China in dit paleis. BYD staat er met de Tang en Han, twee wagens uit het E-segment, en de betaalbare ATTO 3 die wel eens een voltreffer zou kunnen worden: apart design, prima afwerking en 420 km actieradius. Dat hoopt Aiways voor de U6, een SUV-coupé is immers een koetswerkvariant die de Europeaan gewoonlijk weet te smaken.

Paleis 11

Wie goed heeft geteld, weet dat de laatste kanshebber op de titel van Auto van het Jaar in paleis 11 staat. En ook de grootste kanshebber, als je het aan ons vraagt! De Volkswagen ID.Buzz, daar hebben we het over. De moderne, elektrische reïncarnatie van het zo iconische hippiebusje haalt tot 425 km rijbereik en komt zowel in personenvorm als in utilitair cargojasje naar het paleis dat helemaal wordt ingenomen door invoerder D’Ieteren. De invoerder stelt trouwens ook andere mobiliteitsconcepten voor, zoals Start-Up incubator Lab Box, laadpalendienst EDI of fietsenhandel Lucien. En ook twee nieuwe merken: Microlino, een elektrische stadswagen die heel hard doet denken aan de BMW Isetta, en Rimac. Die laatste is zowat het tegenovergestelde van de microwagen, want het is een elektrische hypercar die in 1,9 seconden aan de 100 km/u zit en een prijskaartje van zo’n 2 miljoen euro krijgt!

Volkswagen ID.Buizz
Audi Q8 e-tron Sportback

Ook meer gekende merken zijn trouwens te bespeuren bij D’Ieteren. Met Belgisch randje zelfs, zoals de Audi Q8 e-tron (de opvolger van de e-tron) die in Vorst gebouwd wordt. De elektrische SUV komt tot 600 km ver met een volle accu, althans als je voor de coupé afgeleide kiest. Maar ook de Skoda Enyaq Coupé zal ongetwijfeld opvallen: een knappe lijn en zo’n 550 km rijbereik in de snelste versie, de 299 pk sterke RS. Elektriciteit krijgt met andere woorden steeds meer gezichten, van sportief over familiaal, van SUV tot berline. Aan u om ze te ontdekken van 14 tot 22 januari in de Heizelpaleizen van Brussel.

Vandaag is de persdag van het Autosalon van Brussel. De honderdste editie van de hoogmis van de automobiel in België. Een editie waar uiteraard ook onze journalisten op aanwezig zijn, volg ze zeker op onze sociale media Instagram, Linkedin en Facebook. Ga je zelf naar het salon? Bereid je dan zeker voor en check onze EV Overview.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine