Nieuwe Dacia Duster: meer dan een prijsbreker

Toegegeven, ik heb altijd een boontje gehad voor de Dacia Duster. Van bij zijn geboorte in 2010 tot nu altijd een betaalbare compacte SUV geweest. Een product dat de consument duidelijk weet te appreciëren want ondertussen zijn er al 2,4 miljoen exemplaren van verkocht. De Duster geeft daarmee alle andere merken het nakijken die steevast in een hogere prijscategorie hun gelijkaardige producten proberen te slijten. De totaal nieuwe Dacia Duster blijft trouw aan zijn basisfilosofie maar legt tegelijkertijd toch nieuwe troeven op tafel …

De nieuwe Duster laat de huidige trend van “steeds groter” alvast voor wat hij. De afmetingen zijn dezelfde als die van zijn voorganger: 4,34 meter lang en 1,81 meter breed. Binnen die restricties is Dacia er – met dank aan de langere wielbasis van het CMF-B-platform  – wel in geslaagd meer ruimte te creëren. In de passagiersruimte zit je nu ruimer maar ook de kofferruimte groeide van 445 naar 472 liter. De 4×4-versie moet daarentegen wel inleveren: van 394 naar 344 liter. Daar staan wel betere terreincapaciteiten tegenover. De offroad-Duster heeft 8 mm meer bodemvrijheid en bedraagt nu een flinke 217 mm.

Qua design zijn enkele typische kenmerken behouden, zoals de uitspringende wielkasten. De nieuwste versie oogt echter wat ruiger: strakke frontgrille en proporties die hem meer richting terreinwagenlook duwen. Al bij al een look die mag gezien worden.

Elektrificatie maar geen full EV

Onderhuids ook enkele belangrijke upgrades, die vooral voor een meer dynamische rijervaring moeten zorgen. Zo werden de stabilisatorstangen, schokdempers en stuurbekrachtiging onder handen genomen voor een strakkere rijervaring. Ook de meest recente rijhulpsystemen zoals opgelegd door Europa ontbreken niet.

Het grootste nieuws valt er te rapen onder de motorkap. Dacia kiest voor elektrificatie, maar dan in zijn hybride vorm, een volledig elektrische versie is er niet bij.

De Duster TCe 130 is een mild-hybrid die een 48-Volt batterij combineert met een 1,2 l. driecilinder. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 131 pk. De 48V ondersteuning moet de Duster wat meer schwung geven bij het vertrekken en accelereren en ook de kloof dichten tot het toerengebied waar de turbo zijn werk doet. Dacia claimt een CO2-reductie van 10% met deze aandrijftrein. De TCe 130 is alleen verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak voor zowel de 4×2- als 4×4-versies.

De topmotorisatie is de Duster HYBRID 140, een full-hybrid (dus geen plug-in) die Dacia begin 2023 al in de Dacia Jogger introduceerde. De hybride combinatie bestaat uit een 1,6 liter viercilinder benzinemotor van 94 pk en twee elektromotoren. Samen zijn ze goed voor een totaal vermogen van 140 pk. Volgens Dacia kan je tot 80% van de stadsritten volledig elektrisch doen dankzij de hoge energierecuperatiecapaciteit van de batterij. Dit zou zich vertalen in een verbruikswinst van 20% over de gemengde cyclus en 40% in de stad. De HYBRID 140 is standaard trouwens uitgerust met een automaat, al de andere versies hebben de manuele zesbak.

De diesel heeft Dacia voor deze generatie Duster overboord gegooid. Wel nog in het aanbod: een benzine-LPG-versie: de ECO-G, een 1-liter driecilinder die met benzine 94 pk levert en 101 pk wanneer hij op LPG rijdt. Meteen ook de goedkoopste versie in het aanbod.  

Interieur en infotainment

De statistieken uit het verleden tonen aan dat maar weinig klanten kiezen voor een basic Duster. De meest opteren toch voor behoorlijk wat opties. Begrijpelijk, want in de basisversie moet je smartphone bijvoorbeeld dienst doen als infotainment-display. Je shopt dus best wat hoger in het gamma, waar onder andere Media Nav Live standaard deel uitmaakt van de uitrusting: 10,1” aanraakscherm, Bluetooth en smartphone integratie met Apple CarPlay en Android Auto. Overigens viel het mij tijdens de testrit op dat het navigatiesysteem wat aan de trage kant was. Vooral bij een rerouting kan dat meerdere seconden duren. Wat niet handig is wanneer je dringend wil weten welke afslag je moet nemen wanneer je op een klaverblad met 6 exits zit.

Het interieur zelf laat zich het best omschrijven als ‘sober’. Veel harde plastics, je moet al een meer luxueuze versie nemen om een klein beetje ‘padding’ te krijgen in de armsteunen. Dacia houdt zich rigoureus aan zijn succesvolle strategie: veel auto voor je geld maar verwacht dan ook geen premium-interieur. Dit gezegd zijnde: ergonomisch zit de nieuwste generatie Duster goed in elkaar met enkele slimmigheidjes zoals de Dacia YouClip, verankeringspunten doorheen het interieur voor bijvoorbeeld je telefoon of een bekerhouder.

Rijden

Over alle motorisaties heen kan je stellen dat de nieuwe Duster een aangename rijervaring biedt. De investering in een upgrade van het onderstel vertaalt zich in een strakkere wegligging dan bij het vorige model. Een iets te licht stuurgevoel wat mij betreft, wat vooral de rechtuitstabiliteit verstoort. En de hybride aandrijflijn heeft nog een beetje last van het ‘koffiemolen’-effect, een loeiende motor waarbij de acceleratie – vooral op een bochtig en heuvelachtig parcours – niet altijd navenant is. Toch gaat mijn voorkeur uit naar die HYBRID 140 omwille van de beste allrounder qua souplesse en kracht. De standaard automaat zorgt ook voor dat extra tikkeltje comfort.

Dat er per minuut een nieuwe Dacia van de band loopt, is geen toeval. Nergens anders krijg je zoveel auto voor je geld.

Geen prijsverhoging!

Met de Duster kreeg je altijd al veel auto voor je geld, maar dat Dacia de prijzen niet verhoogt voor deze flink opgewaardeerde nieuwe versie, mag je in het huidige autolandschap gerust een stunt noemen.

Het gamma van de nieuwe Duster telt vier uitrustingsniveaus: Essential, Expression, Extreme en Journey. Zoals de naam het suggereert is de Extreme gericht op een publiek dat de offroad-capaciteiten weet te appreciëren (afwasbare MicroCloud-bekleding, moduleerbare dakstangen, enz.). De Duster Journey werd dan weer ontwikkeld voor klanten die de voorkeur geven aan discrete elegantie, comfort en technologie (automatische parkeerrem, Media Nav Live, enz.).

De goedkoopste ECO-G 100 Essential-versie is de uwe voor 18.990 € (BTW incl.). De duurste in het gamma is de HYBRID 140 in Journey-uitvoering, die 27.890 € kost. Dat er per minuut een nieuwe Dacia van de band loopt, is dan ook geen toeval. Nergens anders krijg je zoveel auto voor je geld.

Omwille van geen full EV-versie is het fleetpotentieel van deze nieuwe Dacia Duster wellicht beperkt. Maar hou toch in het achterhoofd dat fiscale aftrekbaarheid en TCO geen synoniemen zijn. Bouwbedrijven die bijvoorbeeld een robuuste 4×4-prijs zoeken aan een onklopbare prijs, kunnen best toch even een rekensom maken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine