Ethias komt met nieuwe leasemaatschappij: “Wij stellen het klassieke leasingverhaal volledig in vraag”, zegt Erwin Ollivier

De leasemarkt voor bedrijfswagens in België wordt algemeen gezien als geconsolideerd. Daar zou je de conclusie uit kunnen trekken dat er geen plaats meer is voor nieuwkomers. Bij Ethias denken ze daar anders over. Volgens de verzekeraar stelt de transitie naar elektrische wagenparken het hele  klassieke leasingverhaal in vraag. Met een frisse blik en specifieke strategie wil Ethias op een andere manier operationele leasing voor EV’s aanbieden. Erwin Ollivier, voormalig General Manager Athlon Belgium en nu Strategy & change consultant bijEthias, leidde het project in goede banen. Een gesprek!

Een verzekeraar die operationele leasing aanbiedt, mogen we dat verrassend noemen?

Ethias heeft zelf een grote vloot en van daaruit is de idee ontstaan dat ze in het veranderend landschap van autoleasing een meerwaarde kunnen bieden. Bovendien doen ze dit in samenwerking met Santander, die als een van de grootste banken ter wereld de operationele competentie meebrengt. Operationele leasing is dienstverlening met risicobeheer. Het grote verschil met een leasemaatschappij is dat een verzekeraar risico’s moet inschatten in functie van waarschijnlijkheid. Een leasemaatschappij weet dat bijvoorbeeld restwaardes, onderhoud, gaan evolueren, alleen niet precies tot op welk niveau  en op welke manier. In de kerncompetenties gaat het over data-analyses en hypotheses over bepaalde risico’s die zich gaan realiseren op termijn. In die zin sluit autoleasing zeker goed aan bij de competentie van een verzekeringsmaatschappij. Ook niet onbelangrijk: de leasemarkt is de voorloper van de algemene automarkt. Door nu in een markt te stappen die duidelijk verschuift van bezit naar gebruik, van verbrandingsmotor naar batterij-elektrisch en in de toekomst  zelfs naar (gedeeltelijk) zelfrijdend, creëert Ethias een laboratorium dat hen later ook zal toelaten om de risico’s van privé klanten beter in te schatten.

Erwin Ollivier
Erwin Ollivier, Strategy & change consultant chez Ethias

Is er nog plaats voor een nieuwe speler op de Belgische markt?

Ja, we hebben een marktanalyse gedaan en daaruit blijkt dat dit eigenlijk het perfecte moment is voor een nieuwe speler. Met de fiscale wijzigingen en de elektrificatie heb je disruptieve elementen die je toelaten om je helemaal anders te positioneren in de markt dan de traditionele leasemaatschappijen.  Door consolidaties in de markt zijn zeer grote klantenportefeuilles ontstaan en de integratie van die portefeuilles vraagt vaak veel energie van de betrokken bedrijven. Klanten kunnen daar ongewild de dupe van worden. Bovendien is België een KMO-markt en die klanten zijn niet altijd even blij dat ze bediend worden door giganten die altijd maar groter worden. Wij gaan de andere richting uit: een Belgische leasemaatschappij die een ander verhaal brengt op basis van de Belgische realiteit. Focus op operationele leasing van alleen volledig elektrische voertuigen alle merken, geen plug-in hybrids of full hybrids.

Hoe zal Ethias het verschil maken met de traditionele leasemaatschappijen?

Wij vertrekken vanuit de realiteit van de elektrische wagen zonder te kijken naar de legacy-modellen die al decennia de norm zijn op de Belgische leasemarkt. Focus op de klant en alle vragen en groeipijnen die hij meemaakt bij de transformatie naar elektrisch rijden. We gaan voor een inclusieve aanpak: we richten ons niet alleen tot de vlootverantwoordelijken maar ook tot de bestuurders van de voertuigen. De overstap van een verbrandingsmotor naar een elektrische wordt dikwijls onderschat. Wat betekent dat voor het dagelijkse gebruik met autonomie, laden en dergelijke? Wij zijn er om hen daarin te begeleiden. Vandaag wordt er in de sector zwaar ingezet op processen en automatisatie met het oog op kostenbesparing. In de realiteit van gisteren was dat logisch. Alleen is die realiteit vandaag compleet anders door elektrificatie. Vlootverantwoordelijken hebben zelf veel vragen maar hun bestuurders eveneens. Wij geven antwoorden in een verstaanbare taal, weg van de ‘technospeech’. Als wij de eindgebruiker meenemen in het verhaal, wordt ook de vlootverantwoordelijke ontlast.

Ethias gaat voor een inclusieve aanpak:
ze richten zich niet alleen
tot de vlootverantwoordelijken
maar ook tot de bestuurders van de voertuigen.

Wat gaat Ethias concreet anders doen rond de leasing van elektrische voertuigen?

Een voorbeeld is de duur van het leasecontract. Wat we nu zien, is dat de traditionele leasemaatschappijen ook voor EV’s contracten blijven aanbieden van 4 jaar, waardoor ze telkens een voertuig kunnen afnemen bij de constructeurs. Daar zit ook een verdienmodel achter. In een EV is de batterij de belangrijkste component en die heeft een garantieperiode die veel langer is dan die van ICE-voertuigen. Daarom kiezen wij ervoor om een nieuw product niet in een oud proces te duwen. De klant zal ook bij ons nog zelf kunnen beslissen wat de duur van zijn contract is maar als standaard zullen wij leasecontracten tot zes jaar in de markt zetten. Daarmee beantwoorden we een van de grote pijnpunten vandaag in de markt. Door de inflatie van de kosten moeten de leasebudgetten altijd maar groter worden. Je kan als bedrijf ieder jaar de leasebudgetten oprekken, waardoor de kosten verhogen. Of je doet dat niet en dan krijgen de personeelsleden steeds minder wagen voor hun budget. Het restwaardeverval zit vooral in de eerste jaren van de levenscyclus van de wagen. Daarna is dat verval minder groot. Door contracten van zes jaar aan te bieden, wordt de leasekost een stuk interessanter.

Andere nieuwe invalshoeken?

Transparantie in de kosten! Wat is de leasekost aan het begin van het contract? Hoe evolueert dat in de tijd? Hoe gaan we om met variaties? Klanten hebben het recht om te weten hoe dat in elkaar zit. En het is onze taak om hen dat op een zo eenvoudig n transparant mogelijke manier uit te leggen.

En wat met laadinfrastructuur?

Ook daar gaan we voor een andere aanpak: laadpunt as a service. Vandaag besteden leasemaatschappijen de installatie van dat laadpunt uit aan een partner of derde partij en wordt het laadpunt ofwel aangekocht door het bedrijf of via een financiële leasing gefinancierd Dat is de eenvoudigste oplossing voor de leasemaatschappij maar het kan veel beter. Met dat model ga je immers voorbij aan heel veel toekomstige problemen die op een bepaald moment op tafel gaan komen. Staat de laadpaal bij de werknemer thuis, dan is hij juridisch gezien eigenaar want hij staat op privéterrein. Maar wat wanneer er iets fout gaat? Een technisch defect of worst case scenario: een kortsluiting en een brand die ook de woning beschadigt. Wie is er aansprakelijk? Welke verzekering komt tussen? Bij defect: wie moet de werknemer contacteren? De leasemaatschappij.? De werkgever? De installateur? En wat indien na zes of zeven jaar het laadpunt aan vervanging toe is? Gaat de werkgever terug die kosten voor zijn rekening nemen? Een heel kluwen van onbeantwoorde vragen. Wij gaan de privélaadpunten aanbieden als een dienst op basis van een abonnementsformule. Zo weet zowel de werkgever als de eindgebruiker waar hij of zij aan toe is. Wat er ook gebeurt, één aanspreekpunt en wij zorgen voor de rest. Dezelfde ontzorging van mobiliteit op vier wielen, maar dan uitgebreid naar  de  laadinfrastructuur. Klinkt logisch toch?

Voor wanneer is de lancering voorzien?

Zoals dat gaat wanneer twee entiteiten (Ethias en Santander hier) samen gaan, moeten de mededingingsautoriteiten nog hun zegje doen. We lanceren nu het concept en geïnteresseerde partijen kunnen zeker al contact opnemen met Ethias en meer uitleg krijgen. Voor de opstart van de operationele activiteiten mikken we op eind augustus.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine