Europcar stelt intelligent parkeerbeheer voor

Parkeren is nog bij veel bedrijven een pijnpunt. Een parkeerplaats kost hen gemiddeld 2.000 euro per jaar. Reken daarbij het tijdverlies van medewerkers die een plaatsje zoeken, plus een hoog aantal parkeerboetes en je weet dat bedrijven vragende partij zijn voor een verbeterde parkeeroplossing. Die hoopt Europcar nu te bieden met Smart Parking Management.

Sinds juli test Europcar Mobility Group Belgium de intelligente parkeerbeheermethode van Commuty. Na vier maanden zijn de resultaten zeker bemoedigend.

Uit de eerste statistieken kunnen we opmaken dat alle parkeerplaatsen dagelijks worden gereserveerd en dat meer dan 20 gebruikers via de app regelmatig aanvragen registreren voor het reserveren van een parkeerplaats. 44 medewerkers maakten tot nog toe gebruik van de app en het aantal aanvragen om te carpoolen stijgt gestaag. Ook het wildparkeren in de omliggende straten is flink gedaald.

Hoe werkt Smart Parking Management?

1. Mobility & Parking Scan

Alles begint bij het monitoren van je medewerkers. “Wie komt er met de wagen? Wie met de fiets? Wie met het openbaar vervoer? Maar ook: wie werkt er thuis of wie moet z’n elektrische wagen kunnen opladen? We houden met al die factoren rekening“, zegt Michaël Xhonneux van Europcar Mobility Group Belgium.

Om je een voorbeeld te geven. In het geval van Europcar weten we dat gemiddeld 50% van onze medewerkers op maximum 25 km van kantoor wonen. 40% heeft een alternatief voor de wagen waarmee ze niet meer dan tien minuten langer onderweg zijn. Zeker 50% kan carpoolen. En nog eens 20% kan thuiswerken. Als we dat allemaal in kaart brengen, hebben we maar 70 à 80 parkeerplaatsen nodig op kantoor. Daarmee besparen we zo’n 13 ton CO2 per jaar en staan we met z’n allen 2.505 uren minder in de file. Om nog maar te zwijgen over de positieve impact op het stressniveau van medewerkers.

2. Parking Policy

Als je als bedrijf een beperkt aantal parkeerplaatsen aanbiedt, moet het voor iedereen duidelijk zijn wie de plaatsen mag gebruiken. En hoe je zo’n plaats moet boeken bijvoorbeeld.

“Wij raden onze klanten aan om zoiets neer te schrijven in een parkeerpolicy. Dat maakt het duidelijk voor iedereen en zo is er achteraf geen discussie. Want dát is nu net één van de dingen die we met Smart Parking Management willen vermijden”, aldus Xhonneux.

3. Digital setup

Als alles op papier staat, rolt Europcar de app uit. Die is voor elk bedrijf verschillend omdat niet iedereen hetzelfde aantal parkeerplaatsen aanbiedt of bijvoorbeeld thuiswerken toelaat. Met de app kunnen medewerkers dan op voorhand een parkeerplaats boeken of ingeven met welk vervoersmiddel ze die dag naar het werk komen.

“Ook voor facility managers is dat handig. Zij weten welke plaatsen bezet zijn en welke plaatsen ze voor bezoekers kunnen reserveren“, voegt Xhonneux toe. “Uit de eerste cijfers blijkt alvast dat de app aanslaat. In elk bedrijf kon de app het parkeerbeheer tot wel 50% verbeteren. 97% van onze gebruikers geeft aan tevreden te zijn over het systeem. En 100% van onze klanten hebben hun jaarabonnement vernieuwd.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!