Filip Van Velthoven (PSA/Opel): “Tijd voor stabiliteit om rol als mobiliteitsadviseur ten volle te kunnen spelen”

De functie van een Fleet Manager is voor Filip van Velthoven van Opel (dat deel uitmaakt van de PSA-groep) meer dan ooit adviserend van aard. Door de fiscale onzekerheden waar bedrijven momenteel mee geconfronteerd worden is het aan de merken om duidelijke informatie te verschaffen: een rol waar deze man zich duidelijk goed in voelt. 

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Opnieuw veranderingen, opnieuw wijzigingen met de switch van NEDC naar WLTP-meting waardoor de CO2-waarden opnieuw zullen stijgen. Er is een nieuwe berekeningsformule voor de fiscale aftrekbaarheid, er is de impact op het Voordeel Alle Aard: dit alles geeft veel onzekerheden, vragen en twijfels bij zowel vlootbeheerders als bestuurders.

Daarom is het tijd voor stabiliteit om onze rol als aanspreekpunt voor verschillende klantengroepen ten volle te kunnen spelen: het geven van duiding, van correcte informatie en de toelichting met betrekking tot de concrete impact voor de specifieke klant, een impact die ongetwijfeld downsizing, vergroening en elektrificatie met zich zal meebrengen.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

What’s in a name? Als ik moet kiezen dekt Mobility Manager beter de lading. In onze contacten met de klanten treden we immers op als mobiliteitsprovider of -adviseur en gaan we samen op zoek naar de meest kostenefficiënte manier om aan hun mobiliteitsbehoeften te voldoen.

Bij Opel beschikken we over een pak expertise, maar daarnaast ook over de tools om de klanten daarin te begeleiden en niet enkel de wagen als product te gaan verkopen, maar ook een heel aantal diensten. Ik denk dan aan telematica, car sharing en pool sharing systemen die beschikbaar zijn.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

In de fleetmarkt zien we dit maar tot op een zekere hoogte. In de kleinere segmenten zien we een shift weg van diesel, maar in de hogere segmenten is diesel nog steeds toonaangevend. Wat betreft CO2-waarden en ecologische voetafdruk worden dieselmotoren echter steeds zuiniger en properder. Daarom denk ik dan ook dat we diesel niet onmiddellijk moeten afschrijven in de fleetmarkt.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij vandaag met een Opel Grandland X en de volgende zal naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde model zijn, maar met de splinternieuwe plug-in hybride motorisatie. Dat is een échte hybride, een wagen die enkel een beroep moet doen op de verbrandingsmotor om grotere afstanden af te leggen. Met een CO2-uitstoot van slechts 34 gram voor een 4×4-voertuig en een zeer laag Voordeel Alle Aard is dit een uitstekende keuze.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Over autonome wagens heb ik eerlijk gezegd ‘mixed feelings’. Allereerst denk ik dat volledig autonome wagens nog niet meteen voor morgen zullen zijn. Naast de technologie die zich nog verder moet ontwikkelen, is er ook nog heel wat werk met betrekking tot infrastructuur en wetgeving alvorens we die volledig autonome wagens in groten getale op de wegen zullen zien.

Maar op het gebied van verkeersveiligheid zullen autonome wagens zeker een stap vooruit zijn. Ook de nuttige tijd die vrijkomt tijdens onze verplaatsingen is handig meegenomen. Anderzijds verlies je natuurlijk een stuk rijplezier.

Ik ben een man die graag het stuur in handen heeft. Hoe dan ook denk ik dat we volledig autonome wagens moeten kaderen in een compleet veranderende markt waarin autobezit op termijn het onderspit zal delven voor autogebruik.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!