FLEET Test: SsangYong Musso

Uiteraard was je de Musso vergeten. En dat is ook normaal: SsangYong boekt met grote sprongen vooruitgang, maar op de Belgische automarkt moet het merk zijn doorbraak nog forceren. En toch heeft de Musso, net zoals zijn evenknie bij Isuzu, wel een paar solide argumenten.

You’ve got the look

Kleef een ander logo op het radiatorrooster en het grote publiek zal hem knap vinden. SsangYong is duidelijk tot het uiterste gegaan om een pick-up met een geloofwaardig uiterlijk op de wereld te zetten. Met de bijzonder goed geprofileerde en aangepaste hardtop over de laadbak heeft hij zelfs iets van een grote break en hij oogt sportief met zijn verticale front en hoge motorkap. De sobere achterkant en de bescheiden lichtblokken verraden een typisch Koreaanse discretie. In het interieur levert de Musso een lovenswaardige inspanning. Bepaalde materialen zijn nog wat twijfelachtig, maar de architectuur, het ontwerp en de ergonomie zijn duidelijk geloofwaardiger dan zijn Japanse rivaal D-Max.

Knap werk

Die filosofie vinden we ook terug aan het stuur, met een voertuig dat duidelijk meer op de weg en de stad is gericht dan een groot deel van zijn rivalen. De ophanging is comfortabel, de besturing zacht, de uitrusting bijdetijds en er is veel ruimte achterin, waardoor hij een aangename reisgezel voor een gezin wordt, die bovendien bijna stil is. Moeiteloos. In afwachting van de 2.0 GDi-benzinemotor van 220 pk deden wij het hier met de 2.2-turbodiesel van 181 pk en 400 Nm. Die eerder soepele en gewillige motor was gecombineerd met een zestrapsautomaat. De vierwielaandrijving met sperbaar achterdifferentieel is een optie en helpt je om je te uit de slag te trekken onder moeilijke omstandigheden… al blijken zijn avontuurlijke capaciteiten toch eerder bescheiden.

Slim

De Musso is er enkel in deze versie met dubbele cabine en is een van de enige die zich duidelijk richt op stedelijk en gezinsgericht gebruik. Zijn laadbak is slechts 1,3 meter lang en mag niet meer dan 830 kilo aan materiaal vervoeren. Hetzelfde geldt voor het sleepvermogen, dat beperkt is tot 3 ton. SsangYong biedt daarentegen veel praktische uitrusting aan, zoals de verschuifbare laadvloer van op onze foto’s of de in de laadbak geïntegreerde 12V-stekker en lamp.

Balans: Deze Musso is ongetwijfeld de meest gezinsgerichte van onze Dirty Seven. Hij is uitgerust met allerlei comfortzaken zoals een verwarmd stuurwiel, verwarmde en geventileerde zetels, een 360-gradencamera, een waarschuwing voor naderend dwarsverkeer achterop enzovoort. Spijtig genoeg is er nog wat werk aan het merkimago en de praktische invoering van een aantal technologieën. Maar de bodemprijs en garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking maken dat die pil gemakkelijk te slikken is.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!