Dossier pick-ups: the Dirty Seven

 

Pick-up: Zelfst. Naamw., licht bedrijfsvoertuig met een open laadbak.

We vermelden het maar voor wie deze mastodonten, die onze wegen overspoelen, nog niet had opgemerkt. Voertuigen die oorspronkelijk ontwikkeld werden voor zwaar en vuil werk, voor hard labeur en open ruimten, maar die beetje bij beetje onze contreien beginnen te veroveren dankzij bijzonder gunstige fiscale regimes en evoluties op vlak van technologie en comfort die hen wat minder rustiek voor dagelijks gebruik, en zelfs wat burgerlijk maken. Als bewijs daarvan geldt dat naast de vaste waarden van het segment, zoals de beroemde Toyota Hilux, ook heel wat andere merken zich er de voorbije jaren aan hebben gewaagd, met Volkswagen, Mercedes en Renault op kop. Maar wat zijn deze voertuigen echt waard?

Om dat te testen, trokken we naar het Chateau Bayard in Eghezée, waar we zeven populaire pick-ups aan de tand voelden. De resultaten daarvan kan je lezen in ons testverslag van ieder model:

Volgende modellen waren niet aanwezig op onze testdag:

  • Mitsubishi L200 (einde carrière)
  • Renault Alaskan
  • Fiat Fullback

Is een pick-up fiscaal interessant?

Om van de fiscale voordelen van een lichte bedrijfsvoertuig te kunnen genieten, mag een pick-up de maximaal toegelaten massa van 3,5 ton niet overschrijden. De laadruimte moet minstens de helft van de wielbasis bedragen en volledig horizontaal zijn.

Pick-ups die aan deze voorwaarden voldoen, zijn vrijgesteld van de BIV en de Waalse éco-malus belasting, de rijtaks bedraagt niet meer dan 150 euro per jaar bedragen en de aftrekbaarheid voor bedrijven is 100 procent. Idem voor de BTW, trouwens.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto