FLEET Test: Volkswagen Amarok

Dat heel wat merken zich plots zijn gaan interesseren in de pick-upmarkt, is ongetwijfeld mede te danken aan de populariteit van dit model. De pick-up van het volk draagt zijn naam deze keer goed, met eigenschappen die je in dit segment misschien niet zou verwachten.

Pick-up voor de stad?

We moeten niet overdrijven, een pick-up blijft een pick-up door zijn afmetingen en zijn ophanging, die te weinig verfijnd is om er een echte reiswagen van te kunnen maken. Maar de Amarok is ongetwijfeld de meest straatgerichte pick-up op de markt. Met zijn beschaafde look, zijn verzorgd afgewerkte interieur, zijn degelijke materialen en een zeker gevoel van gastvrijheid leunt hij zelfs aan bij een… Golf. Dat gevoel blijft ook onderweg enigszins overeind, met een zacht en vrij precies stuur, een evenwichtige schokdemping en een grote stabiliteit tijdens het rijden.

Motor

Nadat Volkswagen eerst een 2.0 TDI met vier cilinders had ingezet, heeft de constructeur het geweer van schouder veranderd. Voortaan huist er een 3.0 VD TDI onder de motorkap van de Amarok, die enkel gecombineerd kan worden met een achttrapsautomaat. Deze aandrijflijn is zonder enige twijfel het sterkste punt van de auto. Met zijn 224 pk, zijn romige loopcultuur en zijn zachte en precieze automaat, de enige met schakelhendels aan het stuur, mag de Amarok zich de koning van het asfalt noemen. Volkswagen voorziet overigens ook nog een dichtgeknepen variant met 163 pk.

Warm en koud

Als pure lastezel heeft de Amarok het echter wat lastiger om de concurrentie het hoofd te bieden. Hij biedt weliswaar een laadbak van 1.222 millimeter breed waar europaletten dwars inpassen, en een laaddrempel van slechts 780 millimeter, maar kan in zijn basisversie slechts 842 kilo laden. Een optionele, meer robuuste ophanging krikt dat op naar 985 kilo, terwijl zijn sleepvermogen piekt op 3,5 ton, het maximum met een rijbewijs B.

Balans: We moeten er geen tekeningetje bij maken: de Amarok benadert de conventionele SUV het meest. Hij is het best aangepast aan lange afstanden en aan minder ruig gebruik dan zijn rivalen. Hij is goed afgewerkt, vrij sexy en zijn succes laat zich eenvoudig verklaren… door zijn fiscaliteit.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!