#FMOTY19 | Sebastien Laebens (Audi): “Fleet Owners helpen een nieuwe Car Policy op te stellen”

Vandaag hebben we ons eerste interview met Sebastien Laebens, sinds maart Fleet Manager bij Audi. Hij kijkt, ondanks de stroeve overgang, de nieuwe WLTP-testcyclus met vertrouwen tegemoet. “Tegenover onze rechtstreekse concurrenten zijn we immers vaak best in class.”

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

Op vlak van CO2 ben ik blij te melden dat de reeds gehomologeerde motoren in NEDC 2.0 zeer competitief zijn. Tegenover onze rechtstreekse concurrenten zijn we zelfs vaak best in class. We moeten wel nog enkele motoren laten homologeren, die waardes ontvangen we in de volgende weken. Maar omdat de reeds gekende waarden zeer goed zijn, hebben we er een goed oog in.

Afhankelijk van het model hebben we ongeveer een stijging van 10% tussen NEDC en NEDC 2.0.

En qua verkoop?

We hebben toch gemerkt dat de fleetklanten de laatste maanden een afwachtende houding aannamen. Er waren veel vraagtekens over de fiscale impact van NEDC 2.0 op hun vloot. En aangezien dat 70% van de verkoop van Audi professionele klanten zijn, heeft dat zeker zijn impact gehad. Momenteel zien we wel dat de fleet managers hun car policy aan het herbekijken zijn.

Daarenboven hebben we onlangs onze fleetvoorwarden gelanceerd. We vragen dan ook aan ons dealernet om contact op te nemen met de fleetklanten om hen te helpen met hun nieuwe car policy. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we tegen eind november weer op het normale niveau zullen landen.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Wij hebben als Audi onlangs de e-tron voorgesteld, een volledig elektrische wagen, en in de toekomst komen daar nog 12 100% elektrische modellen bij. Audi AG gelooft dus duidelijk in die nieuwe technologieën, maar ook in de conventionele verbrandingsmotoren. Die krijgen wel een update, zoals de mild hybrid functie op de dieselmotoren. Vanaf 2020 komt daar nog de ontwikkeling van een wagen met brandstofcel bij.

Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de toekomst multimodaal zal zijn en met een mix van verschillende motoren: elektrisch, dat steeds belangrijker wordt, maar ook diesel en benzinemotoren.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Ik ben er van overtuigd dat zowel een constructeur als een invoerder de shift moet maken richting een rol als mobility provider. D’Ieteren is bijvoorbeeld bezig met projecten als Poppy in Antwerpen en Audi AG zet ook zo een projecten op.

Waar een persoon woont, heeft enorm veel invloed op zijn mobiliteitsgedrag. Daarom moeten we daarop inspelen. Maar we zien ook de opkomst van andere spelers op die markt. Dus als een constructeur die shift niet maakt, zou hij in de toekomst kunnen verdwijnen. En dat is zeker niet onze ambitie.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Indien het huidig fiscaal stelsel niet verandert, zal WLTP een enorme impact hebben. Zonder wijziging zie ik dus liever NEDC 2.0 behouden blijven.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Het belangrijkste model is de A3 Sportback. We hebben er al één in NEDC 2.0 met een uitstoot van 103 gram. Daardoor blijft hij 90% aftrekbaar en zal hij nog beter in de markt liggen. Van dichtbij wordt de A3 gevolgd door nog zo een gekende fleettopper, de A4.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !