Het fleetrapport van februari: Vertrouwde namen, maar Japanners komen opzetten

In februari leek de coronacrisis nog niet al te dichtbij, toch kende de fleetmarkt afgelopen maand een lichte daling (-1%) ten opzichte van februari vorig jaar. Maar er is ook goed nieuws: door een sterke januarimaand staat de sector nog altijd 1,58% in het groen ten opzichte van vorig jaar.

De gegevens komen zoals altijd van dataspecialist Jato, dat ons tevens de populairste fleetmerken en -modellen van de afgelopen twee maanden aanleverde.

Populairste merk: BMW blijft op kop, Toyota stijgt sterk

Zijn titel van Fleet Manager of the Year moet Tom Van Asche en het team vleugels gegeven hebben. Voor de tweede maand op rij is BMW het populairste fleetmerk. Bovendien kende de constructeur uit München ook de grootste absolute groei (+1.263 wagens over de eerste twee maanden van het jaar).

De meest opmerkelijke groeicijfers komen echter uit Japan. Toyota doet met 1.085 extra wagens nauwelijks onder voor BMW, onder meer dankzij deze immense levering. Gezien het kleinere volume dat de Japanners vorig jaar draaiden, kan Toyota trouwens uitpakken met een grotere procentuele groei dan BMW: +96%!

De 20 populairste fleetmerken met hun marktaandeel kan je hieronder bekijken:

Populairste model: oude bekende op kop

Bij de modellen kunnen we eenzelfde verhaal vertellen als bij de merken: de Mercedes A-Klasse bouwt voort op zijn titel van Most Popular Fleet Car. Dit jaar werden er al 1.544 ingeschreven op naam van een bedrijf. De nummers 2 en 3, de BMW 3 Reeks (1.273 stuks) en Volkswagen Golf (1.180 stuks) volgen al op enige afstand.

De volledige top 20 kan je hieronder bekijken:

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine