Hoe zijn de fleetowners georganiseerd op het vlak van laadpalen?

In onze vierde FLEET.be Barometer hebben we meerdere vragen gesteld over elektrisch laden en de installatie van laadpalen. Het is duidelijk dat de kwesties rond oplaadpunten en opladen vandaag de dag nog steeds gevoelig liggen.

Download de volledige resultaten van onze vierde grote FLEET.be Barometer

Figuur 1 laat zien dat zes op de tien deelnemers zeiden dat het aantal oplaadpunten op hun bedrijfsterrein(en) in 2023 zou toenemen. Terwijl 26% vond dat ze er al genoeg hadden, had 14% er nog niet over nagedacht.

Degenen die (al) over laadpalen beschikken, stellen ze in 63% van de gevallen nooit open voor het publiek. 19% stelt ze open voor het publiek tijdens de openingsuren van het bedrijf, 5% alleen tijdens sluitingstijden en 13% altijd.

Een andere kwestie is die van “laadpalenkoorts” bij werknemers thuis (Figuur 2). Terwijl 8% van de respondenten zegt hier nog niet over nagedacht te hebben, heeft 61% dit wel gedaan, is hiermee bezig of is van plan dit in 2023 te doen. 31% van de fleetowners heeft geen plannen om dit te doen. Tenminste niet dit jaar.

Ook de terugbetaling van de elektriciteitskosten bij de werknemer thuis kwam ter sprake. Twee derde van de respondenten van de Barometer (67%) vergoedt energie en 21% is van plan dat te doen. De overige 12% antwoordde negatief, hoewel 80% van deze “negatieve respondenten” het terugbetalen van energie toestaat aan openbare laadpunten.

Daarmee komen we terecht op de plaatsen waar opladen op kosten van het bedrijf is toegestaan. 77% antwoordde “overal waar nodig”. Nog eens 5% zei “overal, behalve bij snelladers”, 9% “alleen op kantoor en thuis”, 2% “alleen op kantoor” en 5% “alleen thuis”. In 2% van de gevallen werd geen antwoord gegeven.

31% van de bedrijven heeft niets gedaan om de kosten van het opladen van elektrische voertuigen te beheersen. 23% heeft verplicht gesteld dat een bepaald percentage van de voertuigen op kantoor en/of thuis moet worden opgeladen, 17% heeft snelladen verboden of sterk ontmoedigd en 15% heeft training in elektrisch rijden aangeboden. 7% van de respondenten heeft andere oplossingen geïmplementeerd.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine